Messut ohi - Unohtuiko jälkimarkkinointi?

Messut

Kun messut on saatu päätökseen, huokaistaan syvään ja nostetaan väsyneet jalat pöydälle. Messuilta otetut kuvat tallennetaan omalle koneelle mukaviksi muistoiksi ja siirrytään seuraaviin projekteihin. Kuulostaako tutulta?

 

Miksi jälkimarkkinointi on tärkeää?

Olen havainnut, että jälkimarkkinointi usein unohtuu tapahtuman jälkeen. Silloin merkittävä osa tapahtuman hyödyistä jää käyttämättä.

Mediassa on viime aikoina keskusteltu paljon viljasatojen mätänemisestä pelloille, kun satoa ei päästä korjaamaan sateisten säiden vuoksi. Vaikka viljapelto ja markkinointi tuntuvatkin olevan aika kaukana toisistaan, näen niissä paljon yhteistä. Jos jälkimarkkinointia ei tehdä, tapahtuman satoa ei korjata talteen eikä hyödynnetä. Ilman tehokasta jälkimarkkinointia ei myöskään pystytä herättämään kiinnostusta tuleviin tapahtumiin, eli tulevan sadon siemenet jäävät kylvämättä.

 

Viljapelto

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Miten jälkimarkkinointia voidaan toteuttaa?

Messujen jälkimarkkinoinnissa kannattaisi tehdä ainakin seuraavat asiat:

  • kiittää asiakkaita osallistumisesta
  • kerätä asiakaspalautetta yrityksestä ja tapahtuman onnistumisesta
  • tarjota kiinnostavaa lisätietoa esimerkiksi yrityksen tuotteista ja tulevista tapahtumista
  • jakaa messuilta taltioitua video- ja kuvamateriaalia
  • kertoa messujen annista 
  • koota messujen aikana digikanaviin mahdollisesti kertyneet kommentit ja keskustelut ja myös reagoida niihin.

 

Mitä jälkimarkkinoinnilla voidaan saavuttaa?

Jälkimarkkinoinnin avulla voidaan kasvattaa tehokkaasti yrityksen digijalanjälkeä. Markkinoinnin keinoin voidaan myös sitouttaa messuosastolla vierailleita asiakkaita. Jälkimarkkinoinnissa ei kannata unohtaa myöskään niitä asiakkaita, jotka eivät päässeet mukaan messuille, vaan heillekin olisi hyvä lähettää vaikkapa video- tai kuvakooste messuilta.

Jälkimarkkinoinnin tavoitteena on pitää kaikki asiakkaat kiinnostuneina yrityksestä ja houkutella heitä osallistumaan seuraaville messuille. Jälkimarkkinoinnin avulla messuilta saadut uudet kontaktit, digikanavissa saavutettu näkyvyys sekä uusien potentiaalisten asiakkaiden kiinnostus voidaan hyödyntää.


Miten markkinoinnin onnistumista voidaan mitata?

Messujen jälkeen on tärkeää analysoida myös markkinoinnin onnistumista eli esimerkiksi sitä, kuinka paljon digikanavissa on saavutettu näkyvyyttä ja vuorovaikutusta. Somekanavat tarjoavat erinomaisia mittareita markkinoinnin tavoitteiden saavuttamisen arviointiin. Mittareita ovat esimerkiksi kävijämäärä, tykkääjien ja uusien seuraajien määrä sekä jakojen määrä.

Haasteita siis riittää niin jälkimarkkinoinnissa kuin pelloillakin, mutta tapahtuman jälkeistä markkinointia ei saisi unohtaa, vaan sen tulisi olla tärkeä osa tapahtumamarkkinointia!

Profile picture for user Katariina P.
Projekti

Tapahtumamarkkinointi somessa

Digitaalisuus ja monet erilaiset kanavat tarjoavat paljon mahdollisuuksia tapahtumien markkinointiin, mutta miten eri kanavia kannattaisi parhaiten hyödyntää yritykseni tapahtumamarkkinoinnissa? Tavoitteeni on kehittää yritykseni tapahtumamarkkinointia, ja luoda suunnitelma erityisesti messujen markkinointiin somekanavissa.

Kehittämisprojektini tavoitteena on selvittää:


• Mikä on messujen markkinoinnin tavoite?
• Miten ja missä kanavissa tavoitetaan messujen kohderyhmät parhaiten?
• Mitä markkinoinnissa tulisi huomioida ennen messuja, messujen aikana ja niiden jälkeen?
• Miten messujen markkinoinnin onnistumista voidaan mitata?
 

Krista P KIRJOITTI:
Mätänevät viljapellot ja jälkimarkkinointi oli mielestäni oikein toimiva mielikuva. Pidin myös siitä, että toit selkeästi esille miten jälkimarkkinointi voi tehdä. Mielestäni hyvin kirjoitettu blogi.
Lähetetty To, 11/02/2017 - 14:58
Elina L KIRJOITTI:
Erittäin aiheellinen nosto jälkimarkkinoinnin tärkeydestä!! Kovinkin itsestään selvästä asiasta on kyse, että asiakas kontaktoidaan jälkikäteen, mutta silti se unohtuu kovinkin usein tai sitä ei ole otettu toimintatavaksi. Itseäni kiinnostaa varsinkin tuo messujen tuoman hyödyn mittaaminen. Omalla alallani osallistutaan pariin suurmessuun vuoden aikana ja näitä kehutaan kovasti, mutta olen monesti miettinyt, mikä on näiden tapahtumisen tuoma hyöty. Ymmärrän, että sieltä saa kontakteja ja kasvot tulevat tutuksi, mutta mitä hyötyä siitä on jos samat kasvot nähdään vuodesta toiseen samoilla messuilla, mutta välissä ei tapahdu mitään. Erittäin hyvin ja mielenkiintoisesti kirjoitettu blogi!
Lähetetty Ma, 11/06/2017 - 22:16