Some tutuksi -matka

Some

Projektinani on tutustua sosiaaliseen mediaan ja avata oman oppimisprosessin aikana eri some-kanavien maailmaa muillekin, joille some-kanavat eivät ole ennestään tuttuja.

 

Some-kanavien kartoitus

Ensimmäiseksi halusin tietää, mitä eri some-kanavia on olemassa. Hain Googlesta hakusanalla eri somekanavat ja sain ensimmäiseksi hakutulokseksi Intosome Oy:n luettelon yleisimmistä sosiaalisen median kanavista ja yhteisöllisistä työvälineistä". Listalla on seitsemän sosiaalisen median kanavaa.

 

                     Linkedin

                     Facebook

                     Twitter

                     YouTube

                     SildeShare

                     Pinterest

                     Flickr

                                                                                               

 

Some-kanavien menetelmät

Luin Intosome Oy:n kirjoitukset some-kanavista. Kirjoitukset olivat hyvin kuvaavia, mitä mikäkin some-kanava pitää sisällään ja mihin tarkoitukseen some-kanavaa voi käyttää. Katsoin parhaaksi tuoda some-kanavien menetelmät omaan blogiini.

 

Linkedin   https://www.linkedin.com/

on yli 200 miljoonan ammattilaisen ja yrityksen verkostoitumispaikka. LinkedIniin luodaan

profiili, jossa kuvataan oma kokemus ja asiantuntemus, ja sen jälkeen verkostoidutaan muiden

jäsenten kanssa. LinkedIniin voi kirjoittaa Facebookin kaltaisia päivityksiä, joiden avulla voi jakaa

ajankohtaisia tietoja.

Yrityksen kannattaa myös miettiä LinkedIn-strategiansa:

miten sen kannattaa itse näkyä LinkedInissä ja miten esimerkiksi sen työntekijöiden profiileista

pitäisi olla linkit yrityksen sivuille. Yritys taas voi luoda ajatusjohtajuutta profiloimalla asiantuntijansa

LinkedIniin. LinkedIn on myös erittäin hyvä rekrytointipaikka.

 

Facebook   http://www.facebook.com

on tullut sosiaalisen median tunnetuin yhteisö, jossa on jo yli miljardi jäsentä. Facebook-

jäsenenä voivat olla sekä yksityiset henkilöt että yritykset. Facebookissa voidaan kertoa

paitsi itsestä ja omasta elämästä, myös yrityksen tuotteista ja palveluista, mihin Facebookia

käytetäänkin yhä enemmän.

Facebookin suosion kasvaessa kuluttajabrändit havaitsivat sen tehon. Nyt Facebookiin ovat

tulleet myös B2B-yritykset, jotka käyttävät sitä muun muassa nuoremman sukupolven

rekrytointiin.

 

Twitter   http://www.twitter.com

on yli 400 miljoonan henkilön ja yrityksen yhteisö, tällä hetkellä nopeimmin laajeneva sosiaalisen median

sovellus. Twitterissä käytetään enintään 140 merkin viestejä. Se on tapa hankkia nopeasti

tietoa itseään kiinnostavista asioista. Twitter-viesteihin lisätään usein avainsanoja (hashtageja),

joiden avulla voi seurata, mitä tietystä aiheesta keskustellaan ja mitä on tapahtumassa.

Twitterin toimintamalli perustuu seuraamiseen: käyttäjä valitsee, keiden twiittejä haluaa seurata, ja

kirjautuu näiden seuraajaksi.

 

YouTube   http://www.youtube.com

on Googlen omistama videoiden jakopalvelu ja erittäin suosittu hakukone. Yritykset voivat

jakaa YouTubessa esittelyvideoitaan, tuotetietoa tai vaikkapa asennusohjeita tai käyttää videoita

sekä oman henkilöstön että tulevien työntekijöiden tai asiakkaiden koulutukseen.

Yrityksellä voi olla YouTubessa oma kanava, johon yritys lisää sen omia videoita ja linkittää ne yrityksen kotisivuille. Näin esimerkiksi myynti voi hyödyntää YouTube-videota jättämällä

asiakkaalle linkin videoon esittelykäynnin jälkeen.

 

Pinteres    http://www.pinterest.com

on maailmalla käytetty enemmän kuin Suomen mittakaavassa. Pinterest on kuitenkin

varteenotettava väline erityisesti visuaalista sisältöä tuottavien alojen yrityksille.

Pinterestissä jaetaan eteenpäin omia, muiden käyttäjien jakamia ja verkosta löytyviä kuvia pinboardeilla,

joita voi luoda esimerkiksi jonkin aihepiirin ympärille. Kiinnostavia käyttäjiä ja/tai käyttäjien

pinboardeja seurataan Pinterestissä samaan tapaan kuin esimerkiksi Twitterissä.

Suomessa Pinterestiä käyttävät erityisesti sisustusalojen yritykset.

 

Flickr   http://www.flickr.com

on valokuvien jakamispalvelu, jonne ihmiset voivat tallentaa valokuviaan omiin kansioihin ja

jakaa sitten linkkejä näihin kansioihin. Vastaavasti yrityksen tuotekuvat ja muut valokuvat voivat

olla Flickrin kansioissa, joihin on linkki yrityksen omalta palvelimelta.

 

Lähde: http://www.intosome.fi/wp-content/uploads/downloads/2013/12/Työvälinelista.pdf. Luettu:18.11.2016

 

Some-matkani lopputulos

Some tutuksi -matkani oli mielenkiintoinen. Suurin osa otannassani olevista kanavista on tarkoitettu pääasiallisesti yritysten markkinointikäyttöön, tosin yksityishenkilötkin voivat osaa kanavista käyttää kuten Twitteriä ja Facebookia. Itseäni kiinnostaa eniten Facebook, josta mielestäni minun on hyvä aloittaa somettelu, koska se sopii parhaiten käyttötarkoitukseeni, ystävieni kanssa kommunikointiin. Facebookissa alan pitämään yhteyttä ystäviini ja jakamaan valokuvia arjestani. Ajattelin myös liittyä Piha ja puutarha -Facebook-ryhmään, jotta saisin hyviä ideoita puutarhanhoitoon ja saisin hyviä vinkkejä erilaisista kukka-asetelmista.

 

Iiris Laitinen KIRJOITTI:
Hyvä ja informoiva kirjoitus. Some maailma on kyllä valtava ja mielenkiintoinen. Sain kirjoituksestasi itselleni uusia ideoita omaan aiheeseeni: mitä digitaalisia viestintävälineitä voi käyttää uusien asiakkaiden houkuttelemiseen. En ollutkaan paneutunut tuohon Pinterestiin ja Flickriin. Nämähän ovat tosiaan myös hyviä kanavia markkinointiin ja asiakkaiden metsästämiseen. Täytyypä paneutua näihin lisää linkkiesi kautta, kiitos :)


Lähetetty Su, 12/18/2016 - 20:01