Matkalla kohti asian ydintä

sanaverkko

Selkeä, ymmärrettävä ja innostava teksti, joka koukuttaa lukijansa, on tavoite johon viestinnässä pyritään. Valitettavan helposti viesti hukkuu sanahelinään, josta on vaikea löytää asian ydintä. Haastetta riittää yksittäiselle kirjoittajalle, mutta mitä tapahtuu kun kirjoittajia on useita, jokainen omaan kieleensä uppoutunut?

 

Asiantuntijat ovat asiantuntijoita omalla aihealueellaan. Tekstin tuottaminen toisille asiantuntijoille sujuu: pitkät lauseet, eri termien nyanssit ja niillä kikkailu on taito, jonka he hallitsevat. Mutta kun tiedolla pitäisi pystyä vaikuttamaan myös muihin kuin vain omaan tiedeyhteisöön, tulee näistä pitkälle hiotuista lauseista yhtäkkiä pelkkää sanahelinään. Mössöä, joka ei avaudu muille eikä saa heitä kiinnostumaan asiasta, vaikka se olisi kuinka hyödyllistä tahansa.

Oman yksikköni www-sivut alkoivat lauseella: Työhyvinvoinnista, työturvallisuudesta ja sujuvasta työterveysyhteistyöstä kannattaa huolehtia pienyrityksessä, koska työkyvyttömyys tulee kalliiksi, töiden sujuvuus kärsii poissaoloista ja huonosti voiva ihminen ei pysty antamaan täyttä panosta ja intoa työn tekemiseen.”

Työhyvinvointi ja työturvallisuus ovat sanoja, joista meillä useimmilla on käsitys, mutta kuinka moni tietää mitä tarkoittaa työterveysyhteistyö? Kuinka moni lukee lauseen loppuun? Jatkaa sivustoon tutustumista? Pienyrittäjistä, joille sivusto on suunnattu, tuskin kovin moni. Mitä siis tehdä jotta meidän asiamme ydin tulisi esille?

Ensi askeleet

Ensimmäiseksi päätin rajoittaa sanojen työterveys, työkyky, työhyvinvointi, työturvallisuus, työterveysyhteistyö käyttöä. Suorastaan kielsin niiden käytön. Ohjenuoraksi annoin, että maksimissaan kaksi em. termeistä yhdessä lauseessa ja sana työterveysyhteistyö täysin pannaan - paitsi jos puhutellaan työterveyshuollon ammattilaisia. Tämä sääntö mielessä sanoitimme tavoitteemme yleistajuisesti ja loimme teesit, joiden alle tekemisemme upotettiin.

Asiastamme innostuneina työstimme www-sivujamme sisältöä ja rakennetta. Samalla vauhdilla päätimme toteuttaa yrittäjän päivän ympärille #satasellamukaan -kampanjan, jotta tulisimme tutuiksi pienyrittäjille. Kampanjan sisällössä hyödynsimme uusia teesejämme. Twiittasimme ja tiedotimme. Kampanjan menestys? Pientä, mutta se oli alku uudenlaiselle tavalle toimia.

Pysähdyimme hetkeksi ja totesimme, että oli virhe luoda erikseen www-sivut ja kampanja-sivut, sillä miten yrittäjät jatkossa muistavat mikä oli se sivu, jolle tulla, jos se joka kerta vaihtuu? Otimme uuden startin ja päätimme luoda jatkuvasti päivittyvät kampanjasivut keskeisistä teemoistamme. Tehtävää toteuttamaan perustimme pienryhmän, loimme sisällön laatimisen pelisäännöt ja viestintäpartnerimme avustuksella lähdimme sivuja konkreettisesti muuttamaan.

Yhä matkalla

Miten onnistuimme uudistamisessa? Olemme yhä matkalla. Matka kohti asian ydintä on pitkä, mutta päämäärä häämöttää. Jos haluat tukea tätä matkaa, tutustu www.ttl.fi/yrittaja ja kerro kehittämisehdotuksesi!

Profile picture for user Krista P
Projekti

Yksikön viestintätapa uusiksi

Oma kehittämistehtäväni liittyy yksikköni keskeisten aihealueiden selkeyttämiseen ja jalkauttamiseen kehittämällä www-sivujamme. Ongelmamme viestinnässä on se, että käytämme ”tutkijakieltä”, jossa termit ja tarkkuus ovat keskiössä, asian ytimen kadotessa sanaviidakkoon. Meillä olisi pienyrittäjille hyödyllisiä työkaluja ja vinkkejä helpottamaan yrittäjän arkea niin oman jaksamisen kuin henkilöstön hyvinvoinnin tukemiseksi.

Projektini tavoitteena on

  • kehittää viestinnän sisältöä: osuvuus ja ymmärrettävyys

  • luoda sisällöllisesti yrittäjää kiinnostava www-sivusto

  • tuoda yksikköni osaaminen yrittäjien hyödynnettäväksi

Teemu KIRJOITTI:
Kiitos hyvin jäsennellystä ja helppolukuisesta kirjoituksesta, asiakin tuli selkeästi esille.

Ja asia itsessään on mielestäni erinomaista. Asiantuntijaympäristössä voidaan tietysti käyttää sellaista kieltä, jonka asiantuntijat keskenään ymmärtävät, mutta esimerkiksi asiakasrajapinnassa tällainen kieli muodostuu helposti ongelmaksi.

Yksi sijoittamisen kultainen perussääntö on, että ei pidä sijoittaa sellaiseen kohteeseen, jota ei ymmärrä. Miksi asiakkaankaan pitäisi ostaa sellaista palvelua, jota ei ymmärrä? Mielestäni kirjoituksessasi on siis vahva ja olennainen viesti - on pystyttävä viestimään asia (esimerkiksi palvelun sisältö) niin selkeästi, että asiakas todella ymmärtää, mistä on kyse.
Lähetetty Su, 10/22/2017 - 13:21
mirvanen KIRJOITTI:
Hei Krista,

Tekstistäsi pomppaa esille ihanat, samanmittaiset kappaleet ja hauskan ytimekkäät väliotsikot.
Teillä on mielenkiintoinen matka pienyritääjien kanssa.

Tsemppiä matkaan!
Lähetetty Ma, 10/23/2017 - 19:51