Linkkarilla terävää mainontaa?

LinkedIn targeting

"Miksi valitsit juuri LinkedInin mainoskanavaksi etkä esimerkiksi Facebookia?" Tähän kysymykseen törmään melkein poikkeuksetta kertoessani, mikä kehittämistehtäväni aihe on. Kysymys on siitä, että mainostamme jo monissa some-kanavissa, joten nyt haluamme tutkia Linkkarin mahdollisuuksia.

Ensiaskeleet

Enstolla on yrityksen Linkedin-profiili, jonne minun oli ensi töikseni luotava mainostili ja kampanja.
Linkkarissa mainonnan laatimiselle on viisi askelta:

  • Kampanjan nimeäminen
  • Sisällön ja mainostyypin lisääminen mainokseen (sponsoroitu, teksti tai yksityisviesti)
  • Kampanjan kohdennus
  • Budjetti ja aikataulu
  • Analytiikka

Näin me sen teimme

Sisältö, jota haluamme mainostaa ja kohdentaa maaliskuuhun 2018 asti, liittyy asiakasreferensseihimme. Ensimmäinen lyhytkestoinen testimainos päätettiin laatia Rasiamestaripelin eli Oulun referenssin ympärille sponsoroimalla tätä julkaisua pienellä budjetilla kahden päivän ajan.

Rasiamestaripeli

LinkedInssä kohdennusvaihtoehtoja on useita ja niillä pystyy vähentämään turhia näyttökertoja. Päätimme tietoisesti kohdistaa ensimmäisen kampanjan ylitarkasti, sillä itse Rasiamestaripelistä näkee hyvin, ketkä ovat käyneet sivustoilla.

Seuraavaksi budjetointiin: LinkedInissä voi valita hinnoittelun klikkien tai näyttökertojen perusteella. LinkedIn ehdottaa sopivan klikkihinnan ja määrittää sille minimin. Hinta (Bid) on siis se summa, jonka olet valmis maksamaan klikkauksesta tai tuhannesta näyttökerrasta. Tämän jälkeen asetat päivittäisen budjetin ja halutessasi koko kampanjan budjetin.

Päätimme, että olemme valmiita maksamaan kahden päivän ajan 3,30 euroa klikkauksesta 10 euron päiväbudjetilla. LinkedIn myös ilmoittaa päivittäisen kulutuksen saattavan nousta 20 % yli määritetyn päiväbudjetin. On siis syytä olla tarkkana.

Mitä opimme?

  • LinkedIn-mainonta on huomattavasti kalliimpaa kuin esimerkiksi Facebook-mainonta.
  • Kohdentaminen erittäin tarkkaa, voi jopa ylikohdentaa.
  • Mittaamisen avulla voidaan seurata, mikä sisältö toimii kohderyhmään parhaiten.
  • Jos pelkät sponsoroidut julkaisut eivät riitä, on olemassa sivupalkin tekstimainoksen lisäksi myös työkalu liidien keräämiseen sekä sponsoroituja yksityisviestejä.

Hienointa oli kuitenkin huomata, että saimme tällä lyhyellä kampanjalla lisää Rasiamestaripelin pelaajia, jotka jättivät myös yhteystietonsa. Tästä on hyvä jatkaa sponsoroimaan seuraavaa referenssiämme, joka on upea Tukholman At Six hotelli!

 

Tutustu myös kahdeksaan vinkkiin videolla.

-

Profile picture for user Pia H
Projekti

Linkkarilla terävää mainontaa?

Yritysviestinnän kehittämisprojektini aihe on suunnitella ja laatia yritykseni ensimmäisen LinkedIn-mainos. Kehitysprojektissa keskitytään konkreettisesti mainonnan laatimisen eri vaiheisiin ja analysointiin.


Tehtävän tavoite:

  • laatia yrityksen ensimmäinen, lyhytkestoinen LinkedIn-markkinointikampanja
  • kohdentaa kampanja tarkasti valikoidulle asiakasryhmälle kustannustehokkaasti
  • analysoida kampanjan tulos
KyllSu KIRJOITTI:
Hei Pian, mielenkiintoinen projekti! LinkedIn on varmasti teidän tapauksessanne Facebookia parempi kanava hinnasta huolimatta . Jäin miettimään että olisitko voinut avata enemmän kampanjan tavoitteita, kohderyhmää ja saavutetuja tuloksia. Tukholman At Six hotellin promovideo oli kuitenkin todella vaikuttava - loistavasti tehty ja vangitseva, visuaalinen ja konkreettinen. En ole ennen nähnyt noin abstaraktia asiaa esitettävän noin ymmärrettävästi:)
Lähetetty Ke, 11/15/2017 - 19:16
Pia H KIRJOITTI:
Hei ja kiitos kommenteistasi!
Ilman muuta olisin voinut avata tätä kampanjaa laajemmin. Huomasin harmikseni, että Linkkarin kampanjoissa statistiikka välillä häviää pienien kampanjoiden osalta. Näyttää olevan tekninen ongelma ja näen luvut välillä ja toisinaan taas en. Selaimellakin on muuten väliä. Mulla oli myös pari kuvakaappausta kampanjan kohdentamisesta ja budjetoinnista blogia varten, mutta en saanut niitä järkevään ja luettavaan kokoon fotarissa.
Kiva, että pidit Tukholman refasta :)
Tässä myös Oulun referenssi video, jota sponsoroimme: https://www.youtube.com/watch?v=-unbDZVxqa8
Tsemppiä omaan digikehityshankkeeseesi :)
Lähetetty To, 11/16/2017 - 13:48
Marjut M. KIRJOITTI:
Hei Pia,
sujuvaa tekstiä ja hauskoja ideoita mainostamiseen - peli ja video olivat todella mielenkiintoisia. Jäin klikkailemaan rasiamestaria, joten käyttäjäkunta muuttui hetkellisesti kohdennetusta :)
Hienoa, että saitte yhteystietoja! Saavutitteko tavoitellun määrän vai oliko tämä vielä testailua tavoitteiden asetantaa varten?
Lähetetty Ti, 11/21/2017 - 20:25
Pia H KIRJOITTI:
Hienoa Marjut, toivoinkin linkkien klikkailuja - se tavoite siis saavutettiin :)
Tämä ensimmäinen Linkkari-postaus tehtiin ihan testimielessä. Lähdettiin liikkeelle siitä, miten koko kampanja ylipäätään rakennetaan. Nyt mainoksillamme on tavoitteita, joita tulen avaamaan opinnäytetyössäni.
Lähetetty To, 11/23/2017 - 17:28