- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Mikä on lempipaikkasi? Oma salainen paikka, jota silmät suljettuasi tavoittelet? Se paikka maailmassa, jossa olet onnellinen? Kenties lumipeitteiset vuorenhuiput Alpeilla, joita ihailet viltin alta auringon lämmittämältä terassilta. Palmujen katveessa oleva aurinkoranta, jossa lempikirjasi on kasvojesi suojana, kun ihailet turkoosina kimaltavaa merta. Laiturilta avautuva tyyni järvimaisema, jossa tuoksuu lämmitteillä oleva puusauna vai kenties oma sohva?
Mielikuvia ja hyvää oloa
Arki on hektistä ja huomaan olevani väsyneempi. Lomasta on ikuisuus ja marraskuun pimeys vaanii tihkusateineen joka puolella. Sosiaalinen media vilisee ihania lomakuvia ja omat aamuni toistavat samaa kaavaa jo synkän säänkin puolesta. Miten saada se lomalla vallitseva fiilis edes hetkeksi arkeen? Kun keho voi hyvin, niin mieli voi hyvin. Olen saanut palan sitä hyvää oloa ja omaa aikaa pari kertaa viikossa rauhoittumalla joogassa, pilates -tai venyttelytunneilla. Pakenen tunnin aikana ajatusmaailmassa omaan salaiseen paikkaan ja suljen kaiken muun pois.
Mitä ja missä mennään?
Yritys, jolle luon Facebook-sivut, tarjoaa liikuntaan ja hyvinvointiin liittyviä palveluita esimerkiksi syvävenyttelyä. Tunneilla rauhallinen tempo ja taustamusiikki vievät ajatukset 45 minuutiksi pois arjesta. Lihasten aineenvaihdunta, voimantuotto sekä nivelten liikkuvuus paranevat. Helpot venytysliikesarjat sopivat kaikille päätetyöskentelijöistä aktiiviliikkujiin.
Projektissa ollaan vielä alkutekijöissä. Kilpailijoiden ja muiden alan toimijoiden Facebook-sivujen havainnointi on alkanut ja pohdin millaiset mielikuvat vetoavat Facebook-sivujen seuraajiin. Millaisiin mielikuviin yhdistetään hyvä olo? Miksi seurataan tiettyjä sivustoja ja mitä tietoa siellä kannattaa jakaa sekä kuinka usein?
Miten toteutetaan?
Tapasin kohdeyrityksen edustajan ja hän oli innoissaan projektista. Hän alkoi saman tien kerätä materiaalia reissuilta ja erilaisista tapahtumista tulevia Facebook-sivuja varten. Tarkoituksena on päivittää sivuja, niin että sisältö käsittää hyvän olon fiiliksiä käsitteleviä kuvia ja vinkkejä työpäivään. Näin ollen saataisiin ajatukset hetkeksi pois työstä ja hartiat pois korvista. Ensi keväänä julkaistavilla sivuilla ei ole tarkoitus tavoitella tykkääjiä, vaan keskittyä laatuun sekä toimimaan vuorovaikutteisena asiakaspalvelukanavana omille asiakkaille. Tätä varten Facebook-sivuille avataan myöhemmin myös ajanvarausjärjestelmä yhteistyössä muiden samoilla studioilla työskentelevien yritysten kanssa.
Tutustu, tutki ja uskalla!
Epävarmuutta on ilmassa. Yrityksen perustajat eivät osaa käyttää Facebookia, joten koulutus on kirjattu suunnitelmaan. Heidän tehtävänään tämän kuukauden ajan on tutkia kilpailijoiden ja muiden alan toimijoiden sivustoja ja käyttäytymistä Facebookissa. Näin heille muodostuu käsitys siitä, että miten he haluavat tai eivät halua siellä näkyä. Millaisia hyvinvointiin liittyviä Facebook-sivuja sinä seuraat ja miksi? Mitä sinun hyvään oloon kuuluu?
Facebook - Ei määrä vaan laatu!
Kehitysprojektina suunnittelen Facebook-sivut uudelle yritykselle, jonka toimiala on terveys- ja hyvinvointikoulutus. Tavoitteena tykkäämisten keräämisen sijaan on keskittyä toimimaan vuorovaikutteisena asiakaspalvelukanavana, verkostoitua sekä saada näkyvyyttä.
- Tavoitteet ja kohderyhmän määrittely
- Suunnitelma sivujen sisällöstä
- Jatkotoimenpiteet sivujen ylläpitämiseen
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Sivustoa kannattaa mielestäni päivittää melko usein, ainakin muutamia kertoja viikossa, niin tulee mielikuva aktiivisesta ja ajankohtaisesta yrityksestä. Rimaa ei kannata asettaa liian korkealle aluksi, vaan julkaista kaikenlaisia mielenkiintoisia aiheita hyvinvoinnin eri osa-alueilta. Tykkäämisten ja kommenttien perusteella voi sitten päätellä minkälaiset asiat seuraajia eniten kiinnostavat.
Kuulostaa siltä, että hyvä pohjatyö on jo käynnissä. Tsemppiä projektin loppuun viemiseen!
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kehitysprojektisi vaikuttaa todella mielenkiintoiselta sekä erittäin hyödylliseltä kohdeyritystäsi ajatellen. Yleisesti ottaen ihmiset panostavat kokonaisvaltaiseen hyvinvointiinsa entistä enemmän ja uusin keinoin. Arki on usein hyvin hektistä ja henkinen väsymys suurta. Kohdeyrityksesi tarjoamat palvelut tuovat monille kehon ja mielen hyvinvointia, mahdollisuuden rauhoittua ja päästää hetkeksi irti arkielämän pyörityksestä. Mielestäni toteutustapasi kuulostaa oikein hyvältä projektiasia ajatellen. Uskon että tämän tyyppisiä palveluja tarjoavalle yritykselle juuri monipuoliset, havainnollistavat ja fiilistä nostattavat kuvat ovat ensiarvoisen tärkeitä. Näihin lisättynä sopivassa määrin tekstiä ja varmuudella saadaan lukija hetkeksi pois työstä ja hartiat korvista. Myös panostaminen sivustojen laatuun ja vuorovaikutteiseen asiakkuuteen kuulostavat järkeviltä. Pelkistä tykkäyksistä jää palaute varsin tyhjäksi. Toinen kysymys on sitten se, että mitenkä seuraajat saadaan aktivoitua vuorovaikutteisuuteen?
En juuri seuraa mitään hyvinvointiin liittyviä Facebook -sivuja, tai Facebook –sivuja ylipäänsä. Sen sijaan saan silloin tällöin sähköpostia eräältä hyvinvointipalveluja tarjoavalta yritykseltä. Olen jäänyt heidän postituslistoilleen kun olen käyttänyt heidän hierontapalvelujaan. Sähköpostiviesteissä on lyhyesti ja informatiivisesti ajankohtaiset asiat sekä linkki heidän nettisivuilleen http://www.fysioacusa.fi/etusivu_uusi Viimeksi viestin saatuani jäin vakavasti harkitsemaan ilmoittautumista meditaatiokurssille ja/tai Tiibetiläisen joogan peruskurssille. Samoin heräsi kiinnostus yrityksen tarjoamista personal trainer palveluista.
Omaan hyvinvointiini kuuluu… liikaa passiivisuutta. Hyvinvointiin liittyvän harrastuksen aloittamiseen löytyy tahtoa ja tietoisuutta sen tarpeellisuudesta mutta uuden aloittamisen kynnys vain tuntuu juuri nyt liian korkealta. Jään mielenkiinnolla seuraamaan projektisi etenemistä siinä toivossa että saisin itsenikin liikenteeseen. Uskon että kohdeyrityksesi palvelut olisivat juuri sitä mitä minä tarvitsen.
Paljon tsemppiä loistavaan projektiisi!
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Tarinat, kuvat ja videot vetoavat tunteisiin, joihin ihmiset haluavat samaistua. Hyvään oloon liittyy usein mielekäs tekeminen, lepo, ruoka ja liikunta sekä näiden kaikkien tasapaino. Facebook-sivut, joissa on joka viikolle jokin voimauttava aihe, koukuttaisi ainakin minua. En ole vielä törmännyt hyvinvointiin liittyvään Facebook-sivuun, enkä ole tullut ajatelleekseni aiemmin, että hakisin hyvänolon vinkkejä sitä kautta. Mutta miksi en? Käynhän Facebookissa melkein joka päivä. Hyötyisin paljon enemmän hyvän olon vinkeistä, kuin joistakin itselle tarpeettomista kavereiden päivityksistä.
Jos tulevaisuudessa hankkisin hyvän olon vinkkejä tai palveluja Facebookista, niin ne voisivat olla sellaisia liikuntaan liittyviä ideoita, joita voisin toteuttaa kotona. Hyvään oloon liittyvät ruokavihjeet ovat aina tervetulleita valmiin ostoslistan kanssa. Tällä hetkellä kaipaisin harjoitteita rauhoittumiseen sekä rentoutumiseen ennen nukkumaanmenoa, koska aina tahtoo olla liikaa tekemistä myöhään illalla. Teen paljon töitä ja kaipaisin myös vinkkejä siihen, miten työpäivän aikana voisin paremmin hallita työtäni ja toteuttaa lyhyitä rentoutus- tai liikuntaharjoitteita.
Pidä huoli hyvästä Facebook opastuksesta yrityksen materiaalin tuottajille ja sivujen päivittäjille kuten olit suunnitellutkin. Idea on varmasti toimiva, mutta suunnittelu on tehtävä huolella ja materiaalin on oltava laadukasta. Facebookiin päivitettävästä sisällöstä on tehtävä suunnitelma ja aikataulutus. Mielenkiintoiselta kuulosti myös ajatus ajanvarausjärjestelmän linkittämisestä Facebookiin. Onnea kehittämistyölle ja toivottavasti kuulen sivusta heti kun ne ovat valmiit!