Tyyni on sää - työkalupakki edistyy

Toimitusjohtajan blogin työkalupakin kehittely jatkui kurssin toisessa workshopissa sopivasti juuri vapun alla. Edellisen workshopin jälkeen oli käynyt ilmi, että alun perin tälle blogille suunniteltu nimi oli jo toisaalla käytössä, joten nimi vaihtui uuteen - sanoisimmeko jopa parempaan! Boss, just blog it!

Harmaillakin pilvillä on kultaiset reunat

Tiimien konkreettisia tuotoksia läpikäydessä oli helppo havaita, että huhtikuussa oli tehty kovasti töitä ja aihetta ylpeyteen todellakin on. Oppimista on tapahtunut ja nyt tuntuu siltä, että projekti saadaan kuin saadaankin kunnialla maaliin.

Workshopin aikana tiedustelimme tiimien tunnelmia projektin etenemisestä ja iloksemme voimme todeta, että fiilikset olivat jo paljon alkua luottavaisemmat.  Eräänkin tiimin kommentti oli, että ”lopputulos tuotti ylpeyden tunnetta” ja toisaalla todettiin, että ”toiveikkuutta on ilmassa”. Ollaan siis hyvässä vauhdissa!

Taustatutkimusta on tehty, materiaalia on kasattu ja tiimien yhteisistä tuotoksista tullaan saamaan hyvä ja toimiva työkalupakki toimitusjohtajan blogin kirjoittamiseen. Suurin osa työkalupakin ohjeista on hyvinkin konkreettisia, toisaalta jopa itsestään selviä, mutta on tärkeää, että kaikki oleellinen mainitaan. 

Yleisesti todettiin, että blogikirjoitus on auennut uudella tasolla ja koko humpan juoni alkaa vähitellen kirkastua.  Toimitusjohtajan blogin tarkoitus on tarjota tunteita, tarinoita ja elämyksiä suoraan toimitusjohtajalta – tyylillä. Varaa virheisiin ei ole. Myös toimitusjohtajan on hyvä muistaa, että vaikka kaikki, mikä Las Vegasissa tapahtuu, jää Las Vegasiin, ei internet ole yhtä armollinen. 

Just blog it! 

Projektin myötä ryhmämme on havainnut, että Suomesta ei löydy juurikaan laadukkaita toimitusjohtajablogeja.  Johtuuko toimitusjohtajien bloggaamisen puute siitä, että blogi-kirjoittaminen ei sellaisenaan istu suomalaisten yritysten viestintä-mixiin vai siitä, etteivät suomalaiset toimitusjohtajat ole niinkään sanavalmiita viihdetaiteilijoita, jotka osaavat hurmata yleisönsä nokkeluudellaan?

Workshopissa myös pohdittiin, onko suomalainen liike-elämä ylipäätään vielä valmis toimitusjohtajien blogeihin, vai pitäisikö vastuu bloggaamisesta siirtää suosiolla seuraavan sukupolven harteille. Ulkomailta löytyy paljon hyviä esimerkkejä onnistuneista toimitusjohtajan blogeista. Niiden parasta antia kokoamme tämän projektin lopputuotokseen. Ulkomaisia blogeja lukiessa herää toive, että kenties jo kohta Suomessakin yrityksissä osataan ja halutaan blogata aktiivisesti.

 Almost there…

Loppusuora häämöttää, ja tiimeillä jo pian kalkkiviivat pölisevät. Projekti on ollut mielenkiintoinen, mutta toisaalta varsin haasteellinen johtuen opiskelijoiden ikuisesta kiireistä, tiimien yhteisen ajan puutteesta ja monelle varmasti hieman vieraasta aiheesta – blogin kirjoittamisesta.

Kaiken ponnistelun keskellä huumori ei kuitenkaan ole päässyt unohtumaan. Kielikuvissa vilisee luontevasti niin blogikirjoittamiseen liittyvä ”ammattisanasto” kuin kukkahattutädit ja Mustanaamion viidakon laitkin. Tämä kertonee jotakin myös tiimien hyvästä ja rennosta fiiliksestä.

Kalkkiviivoilla

Projekti on pakottanut opiskelijat toimimaan ryhmissä ja orastavasta lopputuloksesta päätellen homma on toiminut lopulta hyvin. Tässä muutamia kommentteja workshopin haastattelukierrokselta:

•                          ”Meillä on nyt tiimin sisällä yhtenäinen näkemys lopputuotoksesta.”

•                          ”Onnistunut ryhmätyöskentely uusien ihmisten kanssa.”

•                          ”Olemme tyytyväisiä lopputulokseen tehtävän  haasteellisuudesta huolimatta.”

Nyt otetaan vielä viimeiset mehut irti opiskelijoista, saadaan homma pakettiin ja päästään ”kesäloman” viettoon – stay tuned!

 

Onnistuminen on asenne. Se on avoimuutta uusille ideoille, halukkuutta kuunnella, innokkuutta oppia, halua kasvaa ja joustavuutta muuttua.

— BJ Gallagher –

Profile picture for user Sanna Pitkänen
Projekti

Työkalupakkia työstämässä

Johtamisviestinnän opintojaksolla työstämme toimitusjohtajan blogia pitäville tai sellaista suunnitteleville käytännönläheistä työkalupakkia. Työssämme on mukana kolme case-yritystä, jotka pääsevät testaamaan pakin antia jo kevään aikana. 

Yhteisen matkamme aikana kuvaamme blogissamme  mm.

  • ryhmien oppimisia
  • tekemisen meininkiä
  • haasteita ja onnistumisia
  • fiiliksiä