Alueesi Luotetut Oy somessa

Tämän päivän agendana minulla oli kirjoittaa postaus opintoihini liittyvään blogiin. Blogiin kirjoittaminen tuotti minulle vähän tai oikeastaan vähän enemmän harmaita hiuksia. Mitä pirua oikein tänne nyt kirjoittaisin? Minulla pyörii aiheeseeni liittyen todella paljon erilaisia visioita ja tapoja lähteä yrityksen some-markkinointia rakentamaan, mutta en oikein tiedä millä näkökulmalla asiaa oikein lähestyisin. Laitan kumminkin läppärini sivuun ja haen inspiraatiota "Salkkareiden" parista, jos ideat selkeytyisivät. Puolituntinen ei tuottanut jäätävää ideaa aiheeseen, joten otan läppärini takaisin ja alan tuottaa tekstiä.

arkea


Yritykset ja some markkinointi

Lähestyn aihetta miettimällä, mitä markkinointikanavia yritykset tällä hetkellä käyttävät some-markkinoinnissaan. Avaan Googlen ja alan tutkia yritysten somen käyttöä. Löydän paljon jo minulle tuttuja some kanavia kuten Facebook, Twitter, LinkedIn, Instragram, Youtube. Googlaamalla törmäsin sivuun "Some-markkinoinnin trendit 2015". Luin kyseisen pdf-tiedoston ja huomasin, kuinka paljon erilaisia some-kanavia löytyy yrityksen some-markkinointiin, joista en tiennyt mitään. Tietenkään kaikki kanavat eivät sovellu kaikille, mutta yritysten pitää löytää itselleen soveltuvat markkinointikanavat. Itse en tiennyt mitään Pinterestistä, mikä on tulossa tulevaisuudessa yritysten sosiaalisen median markkinointiin. Suoramarkkinointikanavista minulle ei ollut myöskään mitään tietoa ja tällaisia kanavia on esim. Whatsapp, Snapchat ja Kiki. Suoramarkkinointikanavien hyödyntäminen on ollut vielä yritystoiminnassa melko vähäistä näillä kanavilla, mutta kyseinen aihe on tulossa koko ajan enemmän mukaan markkinointiin.

Yritykseni some-kanavat

Nyt sen oikean ja kinkkisimmän aiheen pariin eli tästä some-kanavien viidakosta pitäisi löytää itselleen ne sopivimmat kanavat markkinointiin. Yrityksessämme sivuille pitäisi löytää some-kanavien kautta asiakkaita eli mikro- ja pienyrittäjiä ja heille asiakkaita eli kuluttajia. Tässä minulle on haastetta tulevaisuuden markkinointia silmällä pitäen. Olen kumminkin päässyt aiheessa jo sen verran eteenpäin, että olen alustavasti löytänyt yrityksellemme some-markkinointiin kanavat. Yrityksemme tulee hyödyntämään some-markkinoinnissaan perusvarmoja Facebookia, LinkedIn, Twitter ja Instagramia. Näillä olen suunnitellut lähteväni liikkeelle ja aika näyttää minne asti some-valloitukseni yltää tulevaisuudessa.

Tulevaisuus ja kanavat

Peruskanavat on nyt mietitty, mutta emme voi jäädä "tuleen makaamaan", vaan projektia pitää kuljettaa eteenpäin.  Tulevaisuuden some-markkinoinnissa tulen hyödyntämään lukemaani "some-trendit 2015"-vinkkejä. Pinterestin käyttöä suositeltiin paljon, mutta käytön haasteena on luovan tavan löytäminen sen hyödyntämisessä. Tämä onkin minulle ensimmäinen haaste tulevaisuudessa. Youtube on minulle toinen haaste tulevaisuuden markkinoinnissa. Viimeisemmäksi, mutta ei vähäisimmäksi kanavien hyödyntämisessä tulevaisuudessa tulee somen suoramarkkinointi. Suoramarkkinointi kanaviksi tulevaisuudessa harkitsen Whatsapin ja Snapchatin käyttöä.

Vielä on tekemistä

Projekti on saatu nyt vaivoin liikkeelle ja some-markkinointikanavatkin on saatu alustavasti mietittyä niin aloituksen yhteyteen kuin tulevaisuuteenkin. Matka on kumminkin vasta alussa ja se on pitkä ja kivikkoinen. Tästä on kumminkin hyvä lähteä liikkeelle ja viedä projektia eteenpäin ja syvemmälle kohti lopullista yrityksen some-markkinoinnin visiota. Seuraava haaste: markkinoinnin sisällöt ja verkostoituminen!

suunta

 

Profile picture for user Marko Borg
Projekti

Alueesi Luotetut Oy somessa

Projektini on  sosiaalisen median hyödyntäminen tulevaisuuden yrityksessäni Alueeni Luotetut Oy.  Tarkoituksena on valita yritykselle sopivat sosiaalisen median kanavat yrityksen markkinoinnin ja yrityskuvan luomisen tueksi.
 

Tavoite:

  • sopivien sosiaalisen median kanavien löytäminen yritykselle
  • markkinointia ja yrityskuvaa tukevien sisältöjen tuottaminen some-kanaville
  • yrityksen löydettävyyden parantaminen ja verkostoituminen somessa
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hei Marko,

Blogiasi oli mielenkiintoista lukea. Kirjoituksessasi käyt läpi selkeästi mahdollisia some kanavia. Koska vaihtoehtoja on niin paljon, valinnan vaikeus tuottaa tuskaa. Kaikki mainitsemasi kanavat ovat olleet minullekin uusia ja googlen hakupalvelu on ollut kovassa käytössä etsiessäni tietoa. Kohderyhmä ja oikean kanavan löytäminen tuottaa haastetta. Onko juuri ne meidän asiakkaamme aktiivisia tässä kanavassa? Kouluttavatko asiakkaat meitä vai me asiakasta somen käytössä? Huhuu, onko täällä ketään?

Katsoin hauskan ohjelman toissa päivänä Yle Areenasta: Kioski jakso 39 Aleksi´s wonderland. Tässä ohjelmassa käsiteltiin nuorten suhdetta sosiaaliseen mediaan. Suurimpina hitteinä tuntui nousevan you tube videot, twitter ja snapchat. Suosittelen tutustumaan.

Olit kerännyt myös blogiisi hauskoja kuvia ja pidin liittämästäsi videosta. Visuaalisuus on mielestäni tärkeää blogissa ja tämän olit hyvin tavoittanut eri elementeillä. Pystyin myös täysin sydämin samaistumaan Salatut elämät inspiraation etsimiseen.

Mielenkiintoinen aihe kokonaisuudessa. Jään mielenkiinnolla odottamaan mitä mahdollisia muita kanavia vielä valitset yrityksellesi.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 10:16
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Moikka Marko,

hyvin ajankohtainen tämä aihe, jota kirjoituksessasi pohdit. En usko, että olet yksin ajatuksien kanssa näistä lukuisista kanavista - itse ainakin voin allekirjoittaa tämän täysin! Järkevää onkin, ettei niissä kaikissa edes yritä olla mukana vaan valitsee ne, jotka toimivat parhaiten omassa organisaatiossa ja ennen kaikkea jotka tavoittavat oman kohderyhmän asiakkaat, kuten olet tehnytkin. Olen itse huomannut, että ero esimerkiksi nuorten käyttäjien kohdalla on valtava ja näiden tubettajien kautta jokin nuorille suunnattu juttu saattaa saada aivan uskomattoman suosion/näkyvyyden.

Hienoa huomata, että pidät itsesi ajan tasalla trendeissä ja mikä milloinkin toimii. Näin tässä kanavaviidakossa on pakko tehdä, koska se elää niin vahvasti koko ajan.

Paljon tsemppiä tämän ja tulevien projektien parissa!

Jaana
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 10:17