Instaaminen on kivaa - 3 vinkkiä joiden avulla nostat yrityksesi Instagram-tilin tasoa

Lokki-veistos Tennispalatsin katolla

Onko sinunkin firmasi Instagram-päivitysten punainen lanka hukassa? Unohtuivatko päivitykset taas muutamaksi kuukaudeksi? Ja mitä ihmettä ovat nämä pienet ympyrät täällä tilin yläreunassa? 

Instagram on tällä hetkellä vahvimmin nousussa oleva sosiaalisen median sovellus. Sovelluksella on yli miljardi käyttäjää, joista lähes puolet käyttää sitä päivittäin. Instagramin käyttäjät seuraavat mielellään myös yritystilejä, jopa kymmenen kertaa enemmän kuin esimerkiksi Facebookissa. 

Internet on pullollaan yksityiskohtaisia ohjeita Instagramin käyttömahdollisuuksista, mutta muutamalla vinkillä pääset jo hyvään alkuun ja voit nostaa yrityksesi Instagramin uudelle tasolle. 

Aloita näillä 3 asialla:  

1) Mieti aivan ensimmäisenä, mikä on kohdeyleisösi eli kenelle teet Instagram-päivityksiä. Mitä juuri tätä kohderyhmää kiinnostavaa voit yrityksestäsi kertoa?

Päivitysten on toki hyvä olla monipuolisia, mutta saat tilistäsi selkeämmän keskittymällä vain muutamaan eri teemaan. Kaikesta ei kannata yrittää kertoa; se saa tilisi näyttämään sekavalta ja amatöörimäiseltä. Mieti mistä asioista kerrot Instagramissa, mistä jollakin muulla kanavalla. Rajaa reilusti, tee valintoja ja pysy niissä.

2) Pidä koko ajan mielessä, että Instagram on kuvanjakopalvelu. Jo valitessasi käsiteltäviä teemoja, mieti saako niistä hyvännäköisiä kuvia. Suttuiset ja kelmeänvihertävät kalvosulkeiskuvat eivät kerro reippaasta ja eteenpäinsuuntautuneesta yrityksestä, vaikka tekstissäsi kovasti niin vakuuttelisit. 

Instagramissa on kaksi erilaista tapaa julkaista sisältöjä: feed ja story. Feed on kuvaruudukko, jonka asiakas saa näkyviinsä siirtyessään yrityksesi Instagram-sivulle ja jonka perusteella hän tekee päätöksen seurata tiliä. Pyri siis pitämään feed visuaalisesti harkittuna ja brändi-imagon mukaisena. 

Näkymä @hamhelsinki-tilin feedistä viime kesältä

Story sitä vastoin on ominaisuus, jonka Instagram nappasi nuorten suosimasta Snapchatistä. Storyn postaukset näkyvät vain 24 tuntia, joten postaa tarinoihin fiilistelyt ja tiedotusasiat, jotka eivät ole visuaalisesti kiinnostavia. Ja jos kalvosulkeiskuvia on pakko jakaa, niidenkin paikka on mieluummin tarinapuolella. 

3) Varaa instagramin suunnitteluun aikaa työpäivistäsi. Mieti käsiteltäviä teemoja ja kuvaideoita esimerkiksi kuukausi tai neljännesvuosi kerrallaan eteenpäin. Jatkuvuus ja säännöllisyys ovat valttia, jos aiot saada yrityksesi postaukset näkyviin Instagramin kuvatulvassa.

Ole realisti. Paras julkaisutiheys on se tahti, jota pystyt pitämään yllä pitkällä tähtäimellä. Mieluummin hieno kuva kerran viikossa kuin suttua joka päivä.

Entä sitten Instagramin uusi algoritmi?

Keväällä 2018 Instagramin algoritmi muuttui niin, etteivät kaikki asiakkaasi seuraamat tilit näykään hänen seinällään julkaisujärjestyksessä, vaan tekoäly koettaa aiemman toiminnan perusteella nostaa näkyviin kiinnostavimmat postaukset. 

Esimerkiksi työnantajallani Helsingin taidemuseolla on Instagramissa lähes 17 000 seuraajaa, mutta parhaatkin postaukset näkyvät vain noin kolmasosalle heistä. Mikä siis avuksi? Voiko algoritmin voittaa?

Uuden algoritmin aikana on tärkeää saada tykkäyksiä ja kommentteja mahdollisimman pian postauksen jälkeen. Näitä julkaisuja Instagram nostaa näkyviin yhä useammalle seuraajalle. Julkaise siis silloin, kun seuraajasi ovat online! Instagramin oma analytiikkatyökalu Insights auttaa optimiajankohdan löytämisessä, mutta myös kokeilemalla asia selviää varsin nopeasti. 

Sisältö on tärkein 

Muista kuitenkin, että kaiken A ja O on aina tuottamasi sisältö. Sen täytyy olla laadukasta ja relevanttia kohderyhmällesi. Tämä onnistuu vain varaamalla sisältöjen suunnittelulle aikaa. Tee ensimmäinen kalenterimerkintä jo tänään!

 

Profile picture for user HannaKoo
Projekti

Syväsukellus Instagramiin

Olen noin vuoden ajan vastannut kulttuurialan työnantajani instagram-tilin suunnittelusta ja toteutuksesta. Seuraajamäärä on kasvanut vuoden aikana lähes 5000:lla. Tässä projektissa perehdyn syvemmin instagramin algoritmiin. Tarkastelen feedin ja storyn julkaisujen optimaalista suhdetta sekä julkaisuajankohdan merkitystä tykkäysten ja jakojen määrään. Tavoite on löytää keinoja aktivoida seuraajia mukaan keskusteluun ja kartoittaa linkitysmahdollisuuksia instalehtiin ja muihin laajempiin sisältöihin.

Tavoitteena on selvittää: 

-       Instan oma analytiikka

-       uuden algoritmin haasteet ja mahdollisuudet

-       linkitysmahdollisuudet laajempiin sisältöihin

smtak KIRJOITTI:
Mielenkiintoista ja hyvää perustietoa Instasta, etenkin kun ei ole tullut sovellusta käytettyä. Eipä olisi tullut mieleen että olisi tärkeää julkaista silloin kun seuraajat on linjoilla, sinänsä kuulostaa siltä että instakin on menossa enemmän siihen suuntaan että se optimoi käyttäjilleen vain tietyntyyppistä heitä kiinnostavaa sisältöä, jolloin käyttäjille tulee putkinäkö eikä niin paljon näe uusia näkökulmia/sisältöjä.
Lähetetty To, 11/08/2018 - 22:36
KaritaT KIRJOITTI:
Hienoa, todella hyvin tehty blogipostaus!
Jo erinomainen aloituskuva herätti mielenkiinnon hyvin suunnitellusta blogista ja pari riviä luettuani piti lähteä hakemaan puhelinta ja tarkistaa miltä oma yritys"feedi" näytti ruudulla, mitä kuvia löytyi ja ollaanko onnistuttu pysymään parissa tärkeimmistä perusteemoista. Itse en ole oikein koskaan päässyt tuon storyn makuun, mutta kirjoituksesi pohjalta voisin sitäkin harkita kokeilevani ainakin oman henkilökohtaisen profiilin osalta.

Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen ja napakka kirjoitus, mukavaa tekstiä. Olen kuvitellut olevani melko "oppinut" Instagramin käyttäjä, mutta hienoa oli löytää tästäkin taas jotain uutta mm. kooste algoritmin toiminnasta. Myös alasivun kuva oli hyvin valittu. Kirjoituksestasi välittyy asiantuntemus ja että olet työssäsi perehtynyt Instagramin toimintaan. Tämän perusteella voisi alkaa seurata blogiasi, onko se jossain jo mahdollista ;)?

Lähetetty La, 11/10/2018 - 12:06
HannaKoo KIRJOITTI:
Kiitos molemmille hyvistä kommenteista ja kiva jos kirjoituksesta oli hyötyä!

Juuri näin on tosiaan instassakin käymässä: näet vaan sitä, mistä olet aiemminkin tykännyt :( Muiden tilien, etenkin erityyppisten, seuraaminen on vaivalloisempaa.

Karita: kannattaa kokeilla tuota story-ominaisuuttakin, se on aika hauska! Ainakin HAMissa ollaan storyyn laitettu esim. behind the scene -materiaalia, jonka ei ehkä haluta jäävän ikuisiksi ajoiksi feediin näkyville. Tosin parhaat storythan saa sitten kyllä nostettua highlightsien avulla pidemmäksikin aikaa näkyville juuri noihin mainitsemiini palleroihin feedin yläreunassa :) Blogia ei valitettavasti ole -vielä ainakaan!
Lähetetty Ma, 11/12/2018 - 11:42