Ulkoinen viestintä

Jou 8
Kirjoittaja: Pauliina Pajunen
2
Snapchat

Pikaviestinpalvelu Snapchat on yleistynyt etenkin nuorten keskuudessa. Sovelluksen ensimmäinen versio lanseerattiin jo vuonna 2011, mutta Suomessa käyttö on yleistynyt vuodesta 2014 lähtien. Snapchatin avulla on mahdollista välittää kuvia ja videoita. Palvelu tarjoaa myös valmista kiinnostavaa sisältöä, kuten live-esityksiä, urheilua ja musiikkia.

Kenelle snäpätä?

Lok 6
Kirjoittaja: Ulla Ruuskanen
5

Perinteille ei kunnian kukko laula

Perinteinen printtimarkkinointi on ja elää vielä vahvasti kuntapuolella. Paperiuskovaisuus on voimissaan. Kuvitellaan, että voidaan toimia, kuten aina ennenkin on toimittu. Tehdään sisältöjä ja markkinointiviestejä erilaisiin fyysisiin julkaisuihin ymmärtämättä sitä, että yhä suurempi osa kohderyhmästä elää bittiavaruudessa. Digitaalisuutta emme enää pääse pakoon, muodossa tai toisessa se on ja pysyy; kanavat, sovellukset ja kohtaamispisteet kehittyvät ja muuttuvat, mutta paluuta vanhaan ei enää ole.

Lok 5
Kirjoittaja: Kirsi Nystén
3

Ensin oli LinkedIn ja Facebook. Niitä päivitti kuka milloinkin harvakseltaan, kukin omalla tyylillään; yhteistä säveltä oli vaikea erottaa. Kun tuli kiire päivitykset unohtuivat, sillä yrityksessämme ei ollut sääntöjä eikä sopimusta siitä kuka milloinkin ”somettaa” ja miten. Näin eleltiin markkinointialalla, kun pääbisnes ei ollut digiviestimissä.

Sitten sosiaalinen media tuli ja valtasi koko markkinointialan – tai oikeastaan kaikki alat.

Lok 5
Kirjoittaja: Jaana Komscha-Härkönen
3

Muistatteko televisiomainoksen, jossa hoettiin ”Kel, kel, kel, keltaiset sivut” ja mainostettiin niitä paksuja keltaisia opuksia, joista löytyivät ”kaikki” palvelut ennen digivallankumousta? Itse muistan tämän hyvin. Miten aika onkaan siitä kehittynyt! Oman lapseni sukupolvi ei tule moisesta edes tietämään, jollei nyt sitten historiankirjoista lue, mitä nämä ihmeelliset keltaiset sivut sisälsivät.

Lok 5
Kirjoittaja: Jani-Heikki Järvinen
4
Verkkosivuston kehittämisen pyörteissä - tuulee!

Verkkosivujen kehittämisen keskellä on tärkeä muistaa, mikä on sivuston perimmäinen tarkoitus ja kenen tarpeita ja odotuksia se palvelee. Asiakaspalvelun kannalta verkkosivujen tulee olla helppokäyttöiset ja -tajuiset. Pelkkä valikoissa seikkailu turhauttaa asiakkaan, joka lopulta pakenee epätoivoisesti kohti helppokäyttöisempiä ja sisällöltään parempia sivustoja - ja manaa mennessään organisaation palvelut suohon.