Digisuon syövereissä

Kuva: pixabay

Analysoin konserniimme vuodenvaihteessa liitettävän uuden tytäryhtiön digiviestintää korkein odotuksin. Mietin etukäteen, että pääsen benchmarkkaamaan hyvin koostettua digipalettia, sillä tulevan tytäryhtiön toimitusjohtajalla on osaamista myös digiviestinnästä. Konsernissamme oli entuudestaan kokemusta lähinnä e-kirje markkinoinnista, lyhyestä johtajan blogi-kokeilusta, hakusanaoptimoinnista sekä Some-rintamalla melko onnistuneesta Facebookin hyödyntämisestä. Unohtamatta haparoivaa LinkedIn-tilin ylläpitoa ja pienimuotoista yksikkötasolla toteutettua Instagram-kokeilua.

Pettymys oli suuri, kun huomasin että uuden tytäryhtiön ei ole tarvinnut markkinoida lainkaan, sillä bisnes on kasvanut jatkuvasti luontaisen kysynnän myötä, joten digiviestintään saati -markkinointiin ei ole tarvinnut panostaa. Huomasin kuitenkin jotakin, mistä yrityksemme voisi ottaa opiksi. Tytäryhtiön toinen yksikkö käyttää Instagramia raikkaalla ja nuorekkaalla tavalla. Houkuttelevan Instagram -tilin takaa löytyy innokas, sitoutunut ja visuaalisesti taitava henkilö, joka tuntee yrityksen vahvuudet ja osaa tuoda niitä hyvin esille. 

Olipa kyse Instagramista tai jostakin muusta digiviestinnästä, tulisi sitä tehdä tunteella ja sydämellä. Tässä on oppimisen paikka, sillä yrityksessämme Somen käyttöä on aktivoitu pienimuotoisella painostamisella, kun innokkaita päivittäjiä ei ole aina löytynyt. Ehkä yrityksessämme kannattaisi harkita Instagramiin panostamista ennen kuin se tulee elinkaarensa päähän?

INSTAGRAMIN SUOSION TAKANA HELPPOUS?

Vuonna 2010 perustettu Instagram on sosiaalinen kuvien jakopalvelu, joka toimii mobiililaitteilla. Se on ensimmäinen täysin älypuhelinlähtöinen palvelu, jonka suosio perustuu kuvien jakamisen, sekä suosikki- aiheiden selaamisen ja seuraamisen helppouteen. Suuren suosion saanut Instagram tarjoaa myös yrityksille erinomaisen tavan visualisoida verkkoviestintäänsä ja mikä parasta, käyttäjän ei tarvitse hallita kaikkia valokuvauksen saloja. Ideana on näyttää mitä tapahtuu juuri nyt ja kuvien ”rosoisuus” on tarkoituksellista. 

MITÄ INSTAGRAM VOISI TARJOTA YRITYKSELLEMME?

Yrityskäyttöön sopivat erilaiset kampanjat ja kuvakilpailut eli seuraajien osallistaminen, tarinan kerronta sekä kurkistus kulissien taakse. Tähän mennessä olemme lähinnä esitelleet tuotteita tai palveluita teaserina johonkin tiettyyn tarkoitukseen hetken mielijohteesta ilman vaikutusten mittaamista. Brändin kuvailussa ja kuvaamisessa kuvat ja videot kertovat enemmän kuin sanat (hyviä esimerkkejä maailmalta mm. Coca Cola ja Red Bull).  

Kannustaessasi seuraajia kuvaamaan tietyllä aihetunnisteella kilpailun merkeissä, näet brändisi asiakkaan silmin. Se voi tuntua muille asiakkaille uskottavampana ”vertaismarkkinointina” kuin yrityksen itse postaamat julkaisut. Asiakkaiden julkaisemia kuvia voi ladata myöhemmin vaikka nettisivuille, jotta niistä saadaan kaikki hyöty irti. Erilaisten tapahtumien järjestämisessä myös he, jotka eivät pääse paikan päälle voivat osallistua, mikäli osallistujat saadaan postaamaan aihetunnisteella tunnelmia tapahtumasta.
 
TO INSTAGRAM OR NOT TO INSTAGRAM

Näkisin Instagramiin panostamisen kannattavana yrityksemme näkökulmasta, sillä se on hyvä väylä tuoda palveluitamme lähemmäs asiakkaita. Olemme vuosien varrella kokeilleet innokkaasti kaikenlaista panostamatta kuitenkaan pitkäjänteisesti mihinkään tiettyihin kanaviin. Jatkossa meidän on valittava meille sopivimmat digikanavat ja koostettava niistä hyvä digi-mix, johon panostamme kunnolla. Instagram on yksi lähes käyttämätön ”kortti”, eikä se näytä osoittavan ainakaan lähitulevaisuudessa hiipumisen merkkejä. Viimeisin osoitus siitä on uusi Instagram Stories -toiminto, joka vastaa Snapchatin tuomaan kilpailuun. Yleisesti ottaen, mikäli yrityksellä on tarina kerrottavana, Instagramilla on annettavaa.

(Kuva: pixabay)

Projekti
Heli H. KIRJOITTI:
Heippa Heljä!

Mielestäni olet tiivistänyt erinomaisesti ajatuksen Instan käytöstä blogikirjoituksesi viimeiseen virkkeeseen: mikäli yritykselläsi on tarina kerrottavana, Instagramilla on annettavaa.
Seuraan muutamia yrityksiä Instagramissa ja taitavasti toteutettu viestintä Instassa luo parhaimmillaan juuri sen mielikuvan yrityksestä ja sen tuotteista kun on haluttukin!
Insta on periaattessa "ikuista hetki ja julkaise se" -ajatuksella toimiva, mutta mielestäni kuitenkin suunnitelmallisuus myös tässä digi-viestinnässä antaa parhaat onnistumisen mahdollisuudet. Kuvien avulla rakennettu tarina koostuu palasista, jotka rakentuvat pikku hiljaa. Uskon, että intohimo omaan tekemiseen välittyy kuvien kautta. Tarina rakentuu suunnitelmallisella tekemisellä.
Ihanaa joulun odotusta ja kiitos mainiosta kirjoituksesta!
/Heli
Lähetetty Ma, 12/19/2016 - 13:53