Unelmiesi rakentaja Facebookista?

Kaikilla itseään kunnioittavilla yrityksillä on Facebook-sivut, eikö vain? Tähän me havahduimme mieheni kanssa noin vuosi sitten ja avasimme yksissä tuumin rakennusliikkeellemme Welldone Building Company Oy:lle Facebook-sivut. Valitettavasti alkuihastuksen laannuttua sivujen päivittäminen jäi muiden kiinnostuksen kohteiden jalkoihin. Nyt päätimme lämmittää suhteemme Facebookiin uudelleen ja tutustua tarkemmin sen tarjoamiin mahdollisuuksiin.

Pakit alkumetreillä

Lähdin polleana tutustumaan Facebookin ominaisuuksiin, mutta se näytti tälle tekniikan ihmenaiselle melko nopeasti tylyn ja ynseän puolensa. Se ei lämmennyt houkutteluilleni saada esiin järkeviä ja selkeitä ohjeita. Ei auttanut kuin luikkia nöyrästi toisen ihmeellisen ohjelman, Googlen, luokse.

Google näytti auliisti hyvät puolensa ja löysin nopeasti ilmaisen ohjekirjan, jonka saisi tilattua vain kertomalla sähköpostiosoitteensa. No, kaikkihan me tiedämme, mitä se tarkoittaa: spämmejä. Sen uhallakin näpyttelin kiltisti meiliosoitteeni netin syövereihin. Ja kas! Tämä ei ehkä tule yllätyksenä teille fiksummille netinkäyttäjille, mutta kyseinen sivusto ilmoitti ykskantaan ohjelman olevan tällä hetkellä suljettuna ja että ohjekirjaa ei voitaisi toimittaa.

Ei auttanut muu kuin palata takaisin armaan Facebookin luokse ja aloittaa itseopiskelu. Opiskelu jatkuu..

Uniikit ja hyvännäköiset talot houkutteena

Tässä välissä päätin, että haluan Facebook-sivuillemme kauniita ja houkuttelevia design-talojen kuvia. Ne kuvastavat mielestäni yrityksen rakennustyyliä ja antavat lisäksi haaveille siivet! Internet on siitä mukava, että sieltä löytyi ilmaiseksi näyttäviä kuvia rakennuksista ja sisustustyyleistä. Ne sopivat kuin lapio rakentajan käteen, joten loihdin parhaimmista otoksista kuvakirjan odottamaan Facebook-sivuille pääsyä.

Koskapa kuukaudet näyttävät vierivän aina vain nopeammin, päädyin tekemään vuosikellon eri teemoille, joita Facebookiin lataisin. Vuosikello rytmittää tekemistä ja valmiiksi mietityt teemat vähentävät työtaakkaa. Syksyn tullen yksi teema voisi olla vaikkapa: "Lehdet haravoitu? Nyt on hyvä aika putsata hiekat sadevesikaivoista!"

Miten saada vastapuoli kiinnostumaan?

Yritin asettua Tee-se-itse-miehen tai sisustajan asemaan ja miettiä, mitä he haluaisivat rakennusliikkeen sivuilta löytää. Facebookissa on muutenkin todella paljon tavaraa ja olen huomannut, että yhä harvempi jaksaa tykkäillä tai jakaa sivustoa, josta ei oikeasti ole kiinnostunut. Tunnustan tässä julkisesti, että en itsekään aina halua painaa Tykkää-nappia ystävän jakaman sivuston kohdalla, vaikka tämä varmasti siitä ilahtuisikin. Sisällön pitää olla aidosti kiinnostava ja sellainen, jonka luokse palaa aina uudelleen ja uudelleen.

Rakastan lukea omakohtaisia tarinoita, joten Facebook-sivuillakin voisi toimia asiakkaan kertomus yhteisestä taipaleesta yrityksen kanssa: Näin unelmista rakennettiin totta…

Profile picture for user Katja Hallikainen
Projekti

Rakennusliikkeen sukeltaminen SoMen pyörteisiin

Projektin tarkoitus on edesauttaa rakennusliikettä Facebookin hyödyntämisessä näkyvyyden ja seuraajien saamiseksi. Projektin aikana punnitaan maksullisen markkinoinnin käyttöönottoa ja Facebookin muita markkinointikeinoja. Yhtenä tavoitteena on tuoda rakennusliikkeen laadukasta ja yksilöllistä rakennustapaa suuremman yleisön tietoisuuteen.

Kehittämisprojektin tavoitteet:

  • Facebookin eri markkinointikanavien käyttöönotto
  • Facebook-sivun visuaalisen ilmeen ja sisällön suunnittelu
  • Vuosikello eri Facebookin toiminnoille ja kampanjoille
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hei!

Kävin tutustumassa yrityksenne nettisivustoon ja Facebook-sivuihin. Nettisivut ovat oikein tyylikkäät ja antavat laadukkaan vaikutelman työn jäljestä.

Mutta ne Facebook-sivut! Siellä on vain yksi tapahtuma ja sekin syyskuulta. Olet osunut kehittämisprojektissasi asian ytimeen, kun olet päättänyt alkaa päivittää sivustoa.

Mielestäni Facebookin peruskäyttö on ihan yksinkertaista, eikä siihen välttämättä tarvita käyttöohjeita. Siitä vain kokeilemaan. Tuollaisenaan satunnainen sivuille eksyvä surffaaja saa aika huonon kuvan yrityksestänne. Kannattaisi ehkä poistaa sivu kokonaan ja laittaa se sitten takaisin, kun olet siihen saanut sisältöä. Ja sitten, kun sisältöä on riittävästi, julkaiset sen uudelleen. Tämän jälkeen sitä tulee muistaa päivittää riittävän usein.

Mitä pidät ideasta sivujen sisällöksi esim., että ottaisit taloprojektien eri etenemisvaiheista kuvia? Tekstinä voisi olla vähän selitystä siitä, missä vaiheessa projekti aina kulloinkin etenee. Tässähän on vähän sitä samaa kronologia-ajatusta kuin vuosikelloideassasi. Sekin on mielestäni hyvä idea. Rakennusprojektin tarinan voisi rakentaa myös tyyliin "Näin unelmista rakennetaan totta."

Toivottavasti löydät aikaa sivujen sisällön tuottamiseen ja saatte paljon seuraajia, jakoja ja tykkäämisiä. Sitten voit todeta: "Kaikilla itseään kunnioittavilla yrityksillä on Facebook sivut. Niin myös meillä!"
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 12:23
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Olen Timon kanssa samoilla linjoilla Facebook-sivuista: Vähäiset ja/tai harvat päivitykset eivät anna toivottua kuvaa yrityksestä - joten projektisi on osuu hyvään ja tarpeelliseen saumaan!

Itse myös lähtisin miettimään FB-sivuja sisältö edellä, kuten oletkin jo pohdiskellut. Tykkääjien täytyy saada sisällöstä jotain irti omaa arkeaan ajatellen - ja samalla yrityksen myytyä omaa osaamistaan ja palveluitaan. Oletko miettinyt, että sivut eivät löytyisikään firman nimellä vaan vaikkapa osaamisalaanne liittyvien vinkkien ja neuvojen kautta? Itse ainakin tykkäisin helpommin "vinkit onnistuneeseen rakennusprojektiin" tai "askeleet unelmien kotiin" -tyylisestä sivusta herkemmin kuin fanittaisin tiettyä firmaa Facebookissa. Sivulla voisi vaikka jaa artikkeleita, verkkoaineistoja, inspiraatiokuvia jne. ja samalla markkinoida yrityksen palveluita. Timon idea taloprojektin eri vaiheiden kuvaamisesta kuulostaa myös kiinnostavalta. Esim. päivittäiset tai viikoittaiset kuvat työmaalta lyhyillä teksteillä varustettuina voisivat tuoda esiin firman osaamista kivalla tavalla.

Nyt vain rohkeasti kokeilemaan ja testailemaan. Itse loin virastomme FB-sivut pari vuotta sitten alusta loppuun ilman aiempaa kokemusta tai sen suurempaa ohjeistusta, ja sain sinne pienellä yrityksellä aikaan jopa kustomoituja välilehtiä. Eli irti turhasta itsekritiikistä, sillä tekemällä oppii - ja jos tekevälle sattuu, onneksi verkossa virheet saa useimmiten aika näppärästi korjattua. Tsemppiä projektiin ja kehittämiseen!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 12:24
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Kävin tutustumassa molempiin niin yrityksen kuin facebook sivuihin. Siinä olikin kuin yön ja päivän ero. Kotisivusi olivat todella hyvin tehdyt ja minua miellytti ennen kaikkea sivujen ulkoasu, joka oli mukaansa tempaava ja jotenkin mukaansa tempaava. Toinen ääripää oli facebook sivusta, jossa sisältöä oli viimeksi päivitetty syyskuussa. Siitä huokuikin selvästi, että kyseinen projekti on jäänyt kesken ja siinä olisikin hyvä projekti tulevaisuuteen.

Facebookiin ei tarvitse mielestäni mitään käyttöohjeita vaan kokeilemalla ja omalla mielenkiinnolla pääsee jo todella pitkälle. Tuollainen sivun kesken jättäminen ja sen päivittämättä jättäminen vie niiden viimeistenkin surffaajien mielenkiinnon ja vaikuttaa surffaajien silmiin siltä, ettei yritystä pakosti ole enää olemassakaan, koska sivujen päivittäminenkin on jäänyt puolitiehen. Minusta sivujen poistaminen kokonaan on hyvä vaihtoehto ainakin siihen asti, että sivuille saadaan enemmän sisältöä. Päivittäminen on sivujen sisällön ja houkuttelevuuden puolelta ehdottoman tärkeää.

Sivujen sisällön puolesta kannattaa panostaa visuaalisuuteen ja kuvien käyttämiseen. Se soveltuu mielestäni parhaiten yrityksen kuvaan ja ulosantiin.

Toivottavasti löydät mielenkiinnon ja aikaa sivujen sisällön tuottamiseen. Sisällön tuottaminen on haastavaa, mutta mielenkiintoisella sisällöllä saat paljon kävijöitä sivuille ja tykkäyksiä. Tsemppiä Projektiin!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 12:24