Digiajan keltaiset sivut

Muistatteko televisiomainoksen, jossa hoettiin ”Kel, kel, kel, keltaiset sivut” ja mainostettiin niitä paksuja keltaisia opuksia, joista löytyivät ”kaikki” palvelut ennen digivallankumousta? Itse muistan tämän hyvin. Miten aika onkaan siitä kehittynyt! Oman lapseni sukupolvi ei tule moisesta edes tietämään, jollei nyt sitten historiankirjoista lue, mitä nämä ihmeelliset keltaiset sivut sisälsivät.

Keltaiset sivut



Hakujen optimointi = hakukoneoptimointi

 

Sitten itse asiaan: internetin mullistus toi mukanaan erilaisten hakukoneiden maailman. Google on Suomessa suosituin. Yllättävää on monien yrittäjien tietämättömyys omien internetsivujen näkyvyyden tärkeydestä tai siitä, miten sivuille ylipäätään löydetään. Kun itse muutamia vuosia sitten kuulin sanahirviön hakukoneoptimointi (aikamoinen sana, eikö?), ihmettelin sitä hetkisen. Se tarkoittaa käytännössä toimenpiteitä, joilla yrityksen verkkosivujen näkyvyyttä ja löydettävyyttä eri hakukoneissa voidaan parantaa.

Napakymppi

Jos sivua ei löydetä, sitä ei ole olemassa

 

Tosiasia on, että jos palvelua ei löydy Googlesta, sitä ei ole olemassakaan! Hieman karrikoidusti sanottu, mutta näin se on. Asiakkaat hakevat erilaisia palveluita Googlesta eri hakusanoilla, ja jos oma yrityksesi ei tule siellä vastaan, miten ihmeessä asiakkaat löytävät tuotteesi tai palvelusi? Toki perinteinen mainostaminen on edelleen muodissa ja onhan lukuisia muita keinoja myös käytettävissä, mutta tämä hakukoneoptimointi on, ystävät hyvät, täysin ilmaista ja se toimii!

 

Olen tehnyt lopputyötäni Vocal Jam –nimiselle laulunopetuksen yritykselle ja päässyt seuraamaan ihan reaaliaikaisesti, kuinka tärkeää hakukoneessa näkyvyys on ja miten kävijämäärät nousevat sen ansiosta. Tulosten seuraamisessa apuna on ollut Google Analytics –ohjelma (lyhenteenä käytetään yleisesti GA). Sen avulla olen kuluneen kesän ajan tarkastellut kävijäliikennettä ja käyttäytymistä Vocal Jamin sivustolla. GA on ilmainen ohjelma, joka ei vaadi kuin sivuston lähdekoodin asentamisen ja johan alkaa dataa kertyä kovaa tahtia.

 

Miten se toimii

 

Hakukoneoptimointi ei ole rakettitiedettä, ja erityisesti pienyrittäjät voivat melko helposti huolehtia siitä, että sivusto arvottuu hakukoneissa korkealle. Sivuston tekstisisällön päivittäminen ja esimerkiksi blogipostaukset ovat hyviä tapoja päivittää sivuja hakukoneoptimoinnin näkökulmasta ja näitä toimenpiteitä teimme myös Vocal Jamin sivuille kesän aikana.

 

Ei myöskään ole syytä unohtaa, että sivuston tekninen toteutus kannattaa rakentaa hakukoneystävälliseksi. Ellet satu olemaan tekninen velho, kannattaa jokunen roponen investoida ammattiapuun sivustoa perustettaessa. Näin sivut pelittävät heti alusta lähtien.

kasvu

 Tulokset puhuivat puolestaan ja näillä pienilläkin muutoksilla saatiin  positiivisia tuloksia aikaiseksi Vocal Jamin sivuilla. Upeinta oli  huomata, että kun kävijämäärä alkoi kasvaa, se itsessään kasvatti myös  sivuston arvotusta hakukoneissa. Hetken aikaa sivu oli Googlen  hakutulosten ihka ensimmäisellä sivulla!

 

Mitenkäs tulevaisuus?

 

Sitten kun hakukoneoptimoinnin tärkeys on oivallettu ja yrityksen sivut löytyvät Googlesta, on varmasti jo tullut ihan uusia opeteltavia ja kehitettäviä juttuja. On syytä muistaa, että sukupolvi X on syntynyt kännykät ja padit kädessä, joten tulevaisuuden ratkaisut voivat olla aivan uudenlaisia mullistuksia. Ajan tasalla näissä on syytä pysyä, mikäli haluaa pysyä löydettävyyden kärjessä. Ja kukapa ei haluaisi, onhan se kuin rahaa laittaisi pankkiin!

 

Jos tuntuu siltä, että tämä digiaika optimointeineen päivineen menee yli hilseen ja tuloksia tai onnistumisia ei synny, ei hätää, et ole yksin. Silloin voi tuudittautua Nalle Puhin toteamukseen:

Nalle Puh

”Jos naru katkeaa, hae toinen naru.”

 

 - Nalle Puh

 

 

Kuvat Googlen kuvahausta. 

Kuva 1: Taloussanomat

Kuva 2: Kotimaisten kielten keskus

Kuva 3: Nippelitieto

Kuva 4: Naamiaismaailma

Profile picture for user Jaana Komscha-Härkönen
Projekti

Digiajan keltaiset sivut

Projektissa pureudun niihin asioihin, joita erityisesti aloittavan yrittäjän tulisi ottaa huomioon verkkosivuja suunnitellessa. Yksi erittäin tärkeä seikka on sivujen löydettävyys, eli palvelun tulisi löytyä myös eri hakukoneiden avulla - ne ovat digiajan keltaiset sivut!

Blogissa pureudun seuraaviin asioihin:
•    hakukoneoptimoinnin ymmärtäminen
•    havaintoja kohdeyrityksen verkkosivuista
•    mittari, jolla tuloksia seurataan        

Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hei Jaana.

Kirjoitit mukavalla otteella ajankohtaisesti asiasta eli hakukoneoptimoinnista. On totta, että yritykset katoavat helposti internettiin ja jos sieltä ei löydy ei ole olemassa. Koska viestintä ja markkinointi on kehittymässä yhä enemmän digitaaliseen suuntaan, keskityt opintonäytetyössäsi juuri oikeisiin asioihin ja edistät yritykselle tärkeää näkyvyyden lisäämistä. Olisi mielenkiintoista kuulla, mitä muita toimenpiteitä teitte yrityksen hakukoneopimoinnin tehostamiseksi kuin blogit ja tekstisisällön kehittäminen? Kuinka suuri muutos kävijämääriin tai klikkauksiin tuli?

Tässä blogikirjoituksessa huomioni kiinnitti positiivisella tavalla monipuoliset kuvat ja ytimekkäät otsikot. Erityisesti kaikkien tuntema ja sympaattinen Nalle Puh postauksen lopussa herätti mukavan toivonkipinän onnistumisesta. Yksinkertaisilla otsikoilla on helppo herättää lukijan mielenkiinto kun sanavalmius on hanskassa Jaanan tapaan. Sopivan mittaiset kappaleet, pitivät yllä mielenkiintoani ja blogin ulkoasu oli selkeästi harkiten toteutettu.

Toivotan Jaana sinulle tsemppiä opintonäytetyön tekemiseen ja hakukoneoptimointiin.

Ystävällisin terveisin Päivi.P
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 10:17
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hei Jaana,

Hieno, klassinen vertaus keltaisiin sivuihin sai hyvälle mielelle. Jäin itse miettimään tuota aikaa, kun nuo paksut puhelinluettelot tulivat joka vuosi postilaatikkoon. Kyllä aika on muuttunut… Keltaisia sivuja saa kyllä edelleen tilattua, rahalla Fonectalta

Otsikko ja tekstin aloitus olivat oikein osuva ja kiinnostuksen herättävä. Tekstisi oli soljuvaa, miellyttävää ja tasainen kokonaisuus. Aihe on erittäin mielenkiintoinen ja tärkeä. Vocaljamilla oli hienot nettisivut:) . Itselleni tekstissä oli uutta tietoa google analytic- ohjelmasta, joka vaikutti todella helpolta. Näkyvyyden saamiseksi ja kilpailussa pärjätäkseen varsinkin pienyritysten tulee tuntea hakukoneoptimointi.

Jäin miettimään muita hakukoneita, sillä google on vain yksi hakukone. Miten hakukoneoptimointi toimii muissa hakukoneissa, jos googlen suosio vaikka romahtaisi? Hakukoneoptimointi vaatii myös yrityksen panoksen, sillä omien asiakkaiden tuntemus ja alan hakusanojen selvittäminen on koko optimointiprosessin kantava voima. Miten valitsitte hakusanat?

Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä toimintaa. Miten aiotte pysyä hakutuloksen kärjessä jatkossa? Mitä sen eteen pitää tehdä jatkuvasti?

Nalle Puhin ideologia kantaa:) Ihana!

Tsemppiä ja menestystä opinnäytetyöhön tekemiseen sekä uusiin opeteltaviin ja kehitettäviin juttuihin.

LeenaP
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 10:18
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Ensinnäkin iso kiitos yllä olevista positiivista kommenteista – tästähän ihan päivä piristyi tämän harmauden keskellä! Aivan upeaa myös, että aihe herätti kysymyksiä ja laitankin ohessa vastauksia Päivin ja Leenan kysymyksiin:

- Toistaiseksi varsinaisesti toteutettuja toimenpiteitä olivat blogialustan päivitys uudempaan versioon, yhteystietojen päivitykset, osa tekstisisällöstä ja blogi. Muita asioita on myös olemassa (esimerkiksi linkitykset), mutta niistä lopputyössä tulee olemaan suositukset ja yrittäjä voi niitä toteuttaa tulevaisuudessa.

- Kävijämäärän muutoksesta on vielä toistaiseksi kovin vähäisesti aiempaa dataa, koska GA otettiin käyttöön lähes samoihin aikoihin, kun muutoksia alettiin tekemään. Näin ollen suurta vertailudataa ajalta ennen kevättä ei ollut, mutta omistajan kanssa pidimme kokonaiskävijämäärää kuitenkin hyvänä. Sellaisen vertausluvun kuitenkin sain, että syyskuussa kun muutoksia ei enää tehty, kävijämäärä lähes puolittui, mutta tähän saattoi vaikuttaa kesän ns. sesonkiaika. Ensi kesänä omistaja voikin seurata, onko kesällä selkeä nousutrendi muutoinkin asiakasmäärissä sivuilla vaikkei optimointeja juuri tehtäisi.

- Optimoinnissa pitäisi toimia lähes sama logiikka kaikissa hakukoneissa. Toki keihäänkärkenä tässä työssä on Google, koska sitä käyttää Suomessa yli 90 %, mutta olet oikeassa, että trendi saattaa muuttua tulevaisuudessa. Maailmalla on jo nähtävissä muidenkin hakukoneiden nousua, joten tämä on asia, jota pitää tulevaisuudessa seurata.

- Hakusanat oli itseasiassa luotu alustaan sivujen tekijän toimesta ja niihin emme tässä vaiheessa koskeneet, koska ne näyttivät hyviltä. Tähän lisäavuksi yrittäjä voisi tulevaisuudessa ottaa Googlen Adwordsin, joka ohjaisi hakusanojen käytössä ja sieltä saisi hyvää dataa tulevaisuutta silmällä pitäen.

- Hakutulosten kärjessä pysyminen vaatii ehdottomasti sivujen päivittämistä ja myös sisällön tuottamista. Enää ei riitä, että sivut ovat olemassa, vaan niitä tulee päivittää ja tuoda uutta sisältöä aika ajoin. Tässä asiassa blogi ja mahdollisesti muutama SoMe –kanava voisivat olla myös hyviä apukeinoja.

Kiitos vielä kommenteista! Työ on vielä kesken, mutta tästä on jo tähän mennessä saanut itse paljon uusia oppeja digiajan ihmeellisestä maailmasta!

Jaana
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 10:18