Mobiilipalvelumarkkinoille?

Mobiilia

Mobiilimarkkinoinnin tuloa on uumoiltu joka vuosi, mutta kasvu antaa vain odottaa itseään. Välineistä vain mobiilioptimoidut web-sivut ovat jossain määrin käytössä, vaikka muitakin välineitä riittää: SMS (esim. tekstiviestit), some (esim. Facebook, Twitter), Check-in -sovellukset (esim. Foursquare), GPS aarre-etsintä (esim. geokätköily), email, Bluetooth SMS ja video (esim. YouTube). Markkinoijat luottavat kuluttajien luurien riittävän internet-sivujen tai fb-sivujen tutkimiseen tietokonenäytöiltä – kuitenkin Suomen facebookkaajista jo 0,4 miljoonaa vierailee fb:ssa mobiilisti. 

Tutkimuslaitos Gartnerin ensi vuodelle listaamien keskeisimpien teknologiatrendien joukossa ovat mm. mobiilikeskeiset sovellukset, joita pääasiassa kuluttajat tulevat lataamaan sovelluskaupoista yli 70 miljardia vuoteen 2014 mennessä. Mobiilikeskeiset sovellukset hyödyntävät kosketusta, ääntä ja videokuvaa, ja ne tulevat syrjäyttämään perinteiset, ikkunoita ja menu-valikkoa hyödyntävät liittymät. Aiempaa yksinkertaisempia ja keskitetympiä sovelluksia voidaan liittää yhä monitahoisempiin ratkaisuihin.

Gardner arvioi edelleen, että kontekstuaalinen ja sosiaalinen käyttäjäkokemus vahvistavat merkitystään. Avoin järjestelmä ennakoi kuluttajan tarpeita ja tarjoaa räätälöityä sisältöä, jota voidaan hyödyntää mobiilin, sosiaalisen, paikannuksen, maksamisen ja kaupankäynnin yhdistämisessä. Asiayhteyden mukaisten sovellusten uskotaan tulevan paikannuspalveluihin, mobiililaitteisiin ja -markkinointiin vuoteen 2013 mennessä. Sosiaalinen informaatio tulee olemaan keskeisessä osassa hakutulosten toimittamisessa sekä sovellusten toiminnassa. Mobiilistrategioissa tuleekin huomioida työntekijät ja kuluttajat erikseen, sillä tulevaisuudessa käyttäjillä on valittavanaan useampi mobiilitietokonemuoto, -alusta ja -tekniikka.

Soneran trenditutkimuksen mukaan viihde- ja hyötypalvelut ovat tasavahvasti älypuhelinten käyttäjien suosiossa. Tärkeimpiä viihdesovelluksia ovat sosiaalinen media, musiikki sekä liikkuva kuva. Hyötykäytössä tärkeimpiä ovat sähköpostin seuraaminen sekä aikataulut. Viihdekäyttö on tärkeintä paitsi nuorille, myös naisille. Alkuperäisessä roolissaan – puhelu- ja tekstiviestikäytössä – puhelin onkin vain reilulla kymmenyksellä käyttäjistä. 

Trenditutkimus paljasti myös, että älypuhelinkäyttäjiä kiinnostavat hyötypalvelut sekä mahdollisuus asioida pankissa tai e-palveluissa, tunnistautua tai maksaa puhelimella. Älypuhelinkäyttäjistä reilusti yli puolet käyttää jo paikannukseen perustuvia navigointi- ja karttapalveluja ja kolmannes haluaisi käyttää niitä. Yli puolet vastaajista kertoi kirjautuvansa paikkoihin paikannusta hyödyntäviä palveluita (Foursquare, Facebook Places) käyttäen. Älypuhelinten myötä myös liikkuva kuva on tullut puhelimiin, 70 % trendivastaajista katsoi tv-ohjelmia tai videoita puhelimellaan, vaikkakin kolmannes koki tarvitsevansa nopeampaa yhteyttä siihen.

Edellä esitettyjen trenditutkimusten tulosten valossa uusi paikantamiseen liittyvä mobiilipalvelutuote mahtuisi vielä hyvin mukaan. Projektityön kiinnostavin anti onkin, miten sosiaalisessa mediassa lanseerattu ja tuotekehitetty mobiilipalvelu pärjää kaupallisesti. Projektini seuraava askel onkin some-markkinoinnin suunnittelu…

Profile picture for user Mervi Jokela
Projekti
Susanna Myllys KIRJOITTI:
Projektisi on mukaansa tempaava, mutta varmasti haastava. Olisi kiinnostavaa tietää missä vaiheessa mobiilipalvelu tällä hetkellä on - suunnittelun alla, onko sitä alettu jo työstää vai onko se kenties jo valmis markkinoille?
Markkinoinnin suunnittelussa otat varmasti huomioon somen eri kanavia. Yritysviestinnän tunneilla saimme kuulla mm. minkälaisia palveluja media- ja mainostoimistoilla on tarjota. Onko sinulla mahdollista saada heiltä konsultaatioapuja vai teetkö markkinointisuunnitelman toteutuksineen kokonaan itse?
Lähetetty To, 09/29/2016 - 11:01
Mervi Jokela KIRJOITTI:
Projektini tavoitteena on selvittää mobiilipalvelutuotteen kaupallisuus ja siihen some on omiaan! Tuote on edelleen vasta tuotekehittely vaiheessa, sillä Facebook-mainoksia ja tutkimuskyselyä (jonka kysymykset ovat samalla informatiivisia) ei ole vielä julkaistu. Tutkimuskyselyn tarkoituksena on paitsi kartoittaa kiinnostusta tuotteeseen, myös osallistaa vastaajia tuotekehitykseen. Tuotekehitykseen osallistuvat saavat tuotteen käyttöönsä ja heidät palkitaan antamastaan kritiikistä. Tutkimus antaa osviittaa esimerkiksi mille käyttöjärjestelmälle tuote olisi toteutettava ensimmäisenä ja mikä kohderyhmä on tuotteesta kiinnostunein.

Olen suunnitellut jo projektin sisältämän somemainonnan eli kolme erilaisia mainosta eri kohderyhmille, Facebook-sivun visuaalisen ilmeen ja viestintätyylin, tutkimuskyselyn ja ensimmäiset Facebook-blogikirjoitukset. Tutkimuskyselyn jälkeen tulen analysoimaan tulokset ja ehdottamaan jatkotoimia… Projektini odottaa nyt vain toimeksiantajani panosta eli mainosten ja tutkimuskyselyn Facebook-julkaisua päästäkseni eteenpäin.
Lähetetty To, 09/29/2016 - 11:01
Jarmo Lehmusvainio KIRJOITTI:
Lähtökohtaisesti aiheesi on tosi mielenkiintoien ja tänä päivänä myös entistä käyttäjäläheisempi, sillä lähes jokainen meistä kantaa mukanaan laitetta, jonka avulla noita sovelluksia voi käyttää. Potentiaalisia käyttäjiä siis mobiilikeskeisille sovelluksille on paljon. Myöskin markkinointikanavat kuten esimerkiksi facebook ovat arkipäiväisempiä päivä päivältä entistä useammalle meistä.

Sinulla on mielestäni käsissäsi projekti, joka liittyy mielenkiintoisiin sovelluksiin ja mielenkiintoisiin markkinointikanaviin ja se luo hyvän lähtökohdan projektin jatkolle. Toivottavasti toimeksiantajasi ymmärtäisi panostaa tähän omalta osaltaan nopeasti.
Lähetetty To, 09/29/2016 - 11:02