Nyt hankitaan asiakkaita lisää!

Viestinnän kanavat

 

Myyntipäällikön työssäni soittelin päivät pitkät uusille asiakkaille ja yritin kertoa heille yritykseni palveluista. Ei heitä useinkaan kiinnostanut, koska palveluni olivat vieraita ja heillä oli kiireitä. Digiviestinnän kurssilla päätin tutustua keinoihin, joilla uusia asiakkaita saataisiin houkuteltua yrityksen asiakkaiksi.

 

Kotisivut kuntoon hakukoneoptimoinnilla 

Yrityksen kotisivut ovat keskeinen osa tehokasta Internet-markkinointia. Kotisivujen sisältö on siis saatava mielenkiintoiseksi ja ajankohtaiseksi. Sisältö on tärkein asia, kun asiakkaat tekevät ostopäätöksiä.

Kannattaa myös vaikuttaa siihen, kuinka hyvin yritys näkyy Googlen hakutuloksissa. Itsekin luen vain hakutuloksista ensimmäisinä löytyviä sivustoja. Jos yritys ei näy tarpeeksi korkealla hakutuloksissa, potentiaaliset asiakkaat ja kontaktit menevät kilpailijoille. Sitä en halua! 

Oikein kohdennetulla hakukoneoptimoinnilla varmistetaan, että yrityksen sivusto saa näkyvyyttä silloin, kun potentiaaliset asiakkaat hakevat tuotteita ja palveluita. Hakukoneoptimoinnin avuksi on olemassa oppaita tai siihen voi pyytää asiantuntijaorganisaatioilta apua: http://www.digimarkkinointi.fi/hakukoneoptimointi-seo.

 

Yritysblogia perustamaan 

Yritysblogin avulla yritys voi myös hankkia asiakkaita ja pitää yllä suhdetta vanhoihin asiakkaisiin. Content Marketing Instituten mukaan yli 80 prosenttia yrityksistä pitää bloggaamisen ja ylipäätään sisältömarkkinoinnin tavoitteina liidien luomista ja myymistä.

Blogilla voi parantaa myös oman yrityksen hakukonenäkyvyyttä: siispä blogia perustamaan. Lisäksi pitäisi löytää keinoja, joilla saataisiin lisää kävijöitä yrityksen sivuille ja blogia lukemaan. Miten tämä onnistuu?

 

Asiakkaita voi houkutella monissa kanavissa

Facebook-mainonta on yksi keino houkutella potentiaalisia asiakkaita yrityksen kotisivuille, fb-sivuille ja verkkokauppaan. Voin valita valmiista jakelulistoista minulle sopivat kohderyhmät esimerkiksi iän, sukupuolen, asuinalueen, kielen tai kiinnostuksen kohteiden mukaan. Facebook mahdollistaa siis mainonnan kohdistamisen oikeille ihmisille, helppoa!

Myös Instagram-kuvapalvelun kautta voidaan lisätä yrityksen näkyvyyttä. Instagramilla on yli 300 miljoonaa käyttäjää. Samoin Linkedin, jonka olen mieltänyt vain työelämässä verkostoitumisen paikaksi, toimii kanavana uusien asiakkaiden hankkimiseen. Siellä on työkalut mainosten luomiseen ja liidien keräämiseen. Yhdistämällä sopivan ryhmän jäsenet ja Linkedinin hakutyökalun voi löytää uusia potentiaalisia asiakkaita!

Twitteriä ei pidä myöskään unohtaa! Sieltä voi hakea lisämyyntiä, kontakteja tai liikennettä omille www-sivuille. Twitter kannattaa valita yrityksen viestintäkanavaksi, jos halutaan näkyvyyttä jollekin tietylle kohderyhmälle, halutaan tiedottaa tuotteesta tai palvelusta tai halutaan kontakti potentiaalisiin asiakkaisiin. Twitter-listojen kautta on helppo löytää tietystä aihepiiristä kiinnostuneita ihmisiä. Hyvät vinkit asiasta enemmän kiinnostuneille löytyvät täältä: http://www.kuulu.fi/blogi/12-vinkkia-twitter-markkinointiin/.

Tuntuu, että mitä enemmän perehdyn digiviestinnän välineisiin, sitä enemmän niitä löydän. Samalla saan keinoja ja ideoita uusien asiakkaiden metsästämiseksi. Ja kanavia tulee koko ajan lisää!

Profile picture for user Iiris Laitinen
Projekti

Uusasiakashankinnan tehostaminen digiviestinnän avulla

Projekti

Omassa organisaatiossani digiviestintä on suunnitelmallista ja siinä on onnistuttu hyvin, mutta kehittämistä kaivataan. Projektissani perehdyn uusimpiin digiviestinnän välineisiin, joilla voidaan parantaa yrityksen näkyvyyttä. Tavoite on antaa lisäideoita yritykselleni näkyvyyden parantamiseen ja uusien asiakkaiden houkuttelemiseen. 

Tavoitteenani on:

- perehtyä erilaisiin digiviestinnän välineisiin, joilla voidaan parantaa yrityksen näkyvyyttä uusasiakashankintaa ajatellen

- kehittää omaa tietämystäni siitä, mitä eri välineitä ja keinoja on käytössä nykypäivänä uusiasiakashankinnan tueksi

- antaa yritykselleni informaatiota uusista digiviestinnän välineistä 

Marja Klemola KIRJOITTI:
Moi Iiris,

Olitkin valinnut erittäin ajankohtaisen aiheen blogin kirjoittamiseen. Mielestäni kyseessä on aihe (digiviestinnän välineet & kehittäminen), johon jokaisen työelämässä olevan kannattaisi perehtyä ja käyttää aikaa siihen liittyvien asioiden ymmärtämiseen. Digiviestintä nimittäin näyttää nousevan keskustelun aiheeksi melkein kaikissa työelämän palavereissa, joissa käsitellään liiketoimintaa ja sen kehittämistä.

Toit hyvin esille keskeisimmät digiviestinnän välineet sekä referoit lyhyessä ja ytimekkäässä muodossa eri viestintäkanavien ominaisuuksia sekä miten niitä pystyy räätälöimään omiin tarpeisiin. Ja olet aivan oikeassa siitä, että kanavia tulee koko ajan lisää. Niin kuin nykypäivänä monessa muussakin asiassa myös digiviestinnän kanavien osalta ollaan kohta luultavasti tilanteessa, jolloin valikoimaa alkaa jo olla liikaa. Koemme siis valikoimaparadoksin (paradox of choice) - valinnanvara tekee meistä iloisia, mutta liiallinen valinnanvara on haitaksi. Liiallinen valinnanvara saa päämme pyörälle ja se johtaa meitä huonompiin päätöksiin sekä lisää epävarmuuttamme, koska emme voi olla varmoja päätöstemme hyvyydestä. Silloin tulee ajatella: kyllin hyvä on parasta.

Mietit blogissasi, miten saisitte lisää kävijöitä yrityksen kotisivuille sekä lukemaan blogia. Olitkin jo hyvin käsitellyt edellisessä kappaleessa hakukoneoptimointia eli se puoli on jo varmastikin kunnossa!  Hakukoneoptimoinnin ollessa kunnossa, yksi tärkeä asia on tietenkin suunnata sisältö omalle kuulijakunnalle sekä luoda sisältöä heille, jotka ovat potentiaalisia asiakkaita. Blogista ei ilmene minkälaista liiketoimintaa organisaatiosi harjoittaa ja tuli mieleen, että olettekohan kokeilleet natiivimainontaa. Olisikohan sitä kautta mahdollista saada lisää kävijöitä/klikkauksia/ostotapahtumia yrityksenne kotisivuille.

Mielenkiintoista olisi ollut vielä kuulla, onko yritykselläsi tarkoitus päivittää/luoda sosiaalisen median strategia sitä myötä, kun olet antanut yrityksellesi informaatiota uusista digiviestinnän välineistä. Toivon mukaan tekemäsi tutkimustyön kautta uusasiakkaiden metsästys on lähtenyt tuottavasti käyntiin ja vauhti sen kuin kiihtyy! :)
Lähetetty Ti, 12/13/2016 - 15:14
Pauliina Pajunen KIRJOITTI:
Hei,

Kiitos mielenkiintoisesta blogikirjoituksesta. :)

Aihe on itselleni kovin ajankohtainen, sillä minulla on itselläni menossa yksi nettisivuprojekti. Sivut eivät ole vielä valmiit, mutta mielessä on jo kohdeyleisön tavoittaminen hakukoneoptimoinnin, facebookin ja instagramin kautta. Näiden lisäksi mainitsemasi Twitter ja Linkedin toimivat varmasti myös loistavasti näkyvyyden ja kohdeyleisön tavoittamisessa.

Uusasiakashankintaa ajatellen on äärimmäisen tärkeää, että yritys ja sen sivut ovat löydettävissä Googlesta. Onneksi hakukoneoptimointiin löytyy paljon työkaluja ihan Google Analyticsistä maksullisiin palveluihin. Nämä kaikki vaativat varmasti vähän vaivaa ja paneutumista, mutta palkitsevat aivan varmasti.

Olen myös huomannut, että facebook-mainonta on kustannustehokas keino tavoittaa juuri oikeat kohderyhmät.

Toivottavasti olet onnistunut projektissasi ja kaikkea hyvää jatkoon!

-Pauliina
Lähetetty Ke, 12/14/2016 - 20:13