Kannattiko lähteä mukaan someen?

Kuin aloitin Hiusbulevardin Facebook-sivujen suunnittelun, kävimme läpi erilaisia vaihtoehtoja yhdessä kampaamon omistajan kanssa. Tässä kohtaa huomasin, että sosiaalisen median hyödyntäminen yritysviestinnässä ja markkinoinnissa vaatii sekä luovuutta että sitoutumista – ja ennen kaikkea ajallista panostusta sitovaan ja jatkuvaan työhön.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty- vai onko?

Olen aina ajatellut, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, mutta tässä tapauksessa se ei päde. Sosiaaliseen median maailma on haastava ja aikaa vievä. Kannattiko lähteä mukaan? Sitä en osaa vielä sanoa, mutta olen ainakin itse oppinut somesta paljon uutta.

Sosiaaliseen mediaan ei kannata hypätä valmistautumatta, vaikka välineet ovatkin ilmaisia. Sosiaalinen media vaatii paljon suunnittelua, aikaa ja henkilöstöresursseja. Yrityksen tavoitteet tulee myös olla selvillä. Lopuksi kannattaa pysähtyä ja miettiä, mitä hyötyä tästä kaikesta on asiakkaille ja miten yritys voi erottautua joukosta.

Miten erottua joukosta?

Hiusbulevardin Facebook-sivut on nyt julkistettu. Päätimme houkutella ”tykkääjiä” pienimuotoisella arvonnalla, joka julkaistiin Hiusbulevardin seinällä. Tykkääjiä on tällä hetkellä reilut 40.

Tarkoituksena on luoda sivuille mielenkiintoinen ulkoasu lisäämällä kuvia uusista kauden lookeista sekä onnistuneista töistä. Pulmana on kuitenkin löytää keinot, joilla erottua  suuresta massasta ja saada asiakas palaamaan sivuille uudestaan.

Ihan niin kuin muussakin liiketoiminnassa, somessa kannattaa satsata strategiatyöhön ja kunnon toimintasuunnitelmaan. Siispä nyt katse tulevaisuuteen: ei muuta kuin työstämään sosiaalisen median strategiaa ja miettimään tehokkaita erottautumisen keinoja!

Profile picture for user Jenna Röhn
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Mielenkiintoista! Kannattaa tutustua google optimoitiin, sitä on helppo tehdä myös itse. Uskon, että monet etsivät kampaamopalveluja netistä, ainakin itse teen niin.

Ahkerat päivitykset ja usein vaihtuvat laadukkaat kuvat hiustyyleistä ja vinkeistä saavat asiakkaat palaamaan facebookkiin. Täytyy vain pysyä aktiivisena jatkuvasti.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 14:20
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Toivottavasti saatte paljon trafiikkia sivuille. Olen myös monen monta kertaa etsinyt kampaamopalveluita ja vinkkejä netistä. Aktivisuus varmasti kannattaa!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 14:20
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Voisi saada tykkääjiä vakituisista kampaamo-asiakkaista, jos laittaa tarjouksia tms. facebookiin. En kovinkaan paljon "tykkää" facebookissa eri yrityksistä, mutta oma kampaamo on kyllä listalla. FB:stä käyn useimmiten kurkkaamassa aukioloajat ja mahdolliset kampanjat.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 14:21
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Tuo on niin totta, että some vaatii henkilöstöresursseja! Teidän pitää nimetä vastuuhenkilö, joka päivittää facebook-sivuja ja varaa siihen riittävästi aikaa. Jonkun pitää henkilökohtaisesti vastata siitä, että sivuille tulee sisältöä vähintään kerran kuukaudessa, mutta mieluummin useammin, jos vain on jotain mistä mainita. Kalenteriin kirjoitettu suunnitelma auttaa. Se pitäisi olla valmiina ainakin puoleksi vuodeksi eteenpäin. Juhla-aikana kirjoitetaan juhla-lookeista ja hiljaisempina aikoina voi keksiä tarjouksia ja kampanjoita ym.

Toivottavasti kampaajat tajuavat oman etunsa! Sinä olet auttanut heidät hienosti alkuun, mutta he tarvitsisivat varmaan pienen some-koulutuksen ja jokaisen kannattaisi käydä tekemässä ainakin yksi kirjoitus sivuille, jotta he tajuavat, ettei se vaadi mitään koodarin taitoja. Auttaisiko, jos kampaamossa olisi tietokone? Silloin vapaahetkenä tulisi automaattisesti käytettyä aika hyödyksi. Facebook-päivitykset pitäisi hoitaa työaikana, koska kukaan ei halua tehdä ylimääräisiä töitä kotona.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 14:21
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Sosiaalinen median käyttöönotto yrityksen näkökulmasta vaatii todella suunnittelua ja henkilöresursseja. Päätös vain hypätä someen on helppo, mutta peruutusnappia ei ole. Tai on, mutta miltä se näyttää maineen kannalta? Pahimmassa tapauksessa konkurssilta.

Henkilöresursseja some vaatii uskomattoman paljon - ja kellon ympäri. Negatiivisiin kommentteihin tulee pystyä reagoimaan mahdollisimman nopeasti ja aiheettomat kommentit poistaa. Lisäksi somessa pitää tapahtua jopa liikaakin. Pitää kehittää kilpailuita, tuottaa sisältöä, julkaista kuvia jne. Näillä sitouttaa asiakasta. Eikä FB- tai hakukonemainonta ole huono vaihtoehto tapauksessanne. Oikeanlaisella mainonnalla voisitte saada lisää tykkääjiä.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 14:21
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Monet varmasti ajattelevat, että kun FB-tilin avaaminen on niin helppoa, että kyllä tämä homman klaaraan ihan helposti. Todellakin aikaa se vie ja erottuakseen joukosta on päivitettävä aktiivisesti. Hyviä pointteja olet miettinyt. TSemppiä projektiin. :)
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 14:22