Kiertotalous lapsenkengissä – Yhdessä kohti parempaa huomista

Kiertotalous lapsenkengissä

Tieto lisää tuskaamme. Tiedämme mitä toimintamme saa aikaan: luonnonkatastrofeja, merien saastumista ja sairauksia. Kuka tästä on oikein vastuussa? Yhteiskunta, poliitikot, yritykset, teollisuus vai minä itse kuluttajana?

Meille kuluttajille sysätään paljon vastuuta. Tämä lisää syyllisyyden tunteitamme. Joudumme esimerkiksi miettimään mitä voimme syödä, kuinka voimme liikkua ja mitä voimme ostaa. Osa ihmisistä toteuttaa, tai ainakin haluaisi toteuttaa, yhteiskunnassa vallitsevia arvoja omassa elämässään. Havaintojeni perusteella kuluttajat kuitenkin joutuvat arjessaan pakottavista syistä toimimaan arvojensa vastaisesti. Mistä tämä johtuu?

Tavarayltäkylläisyydestä luonnonvaroja säästäviin ratkaisuihin

Elämme jatkuvassa tavarayltäkylläisyydessä. Hyvinvointimme ei enää lisäänny tuottamalla enemmän tavaraa. Meidän tulee löytää keinoja kestävään resurssien käyttöön. Uskon, että monet kuluttajat valitsisivatkin tavaroiden omistamisen sijaan elämää helpottavia ja kestäviä ratkaisuja. Ratkaisuja, jotka olisivat helppoja, taloudellisia ja hyödyllisiä meille jokaiselle, mutta myös kestäviä ja ilmastoystävällisiä meidän yhteiselle maapallollemme. Näillä ratkaisuilla voitaisiin pidentää tuotteiden elinkaarta ja käyttöikää.

Esimerkiksi vaatteiden osalta tämä tarkoittaisi, että meillä olisi mahdollisuus käyttää materiaali ja sen tuottama arvo niin hyvin kuin mahdollista: aivan loppuun asti tuunaten ja korjaten. Ja senkin jälkeen hyödyntäen materiaalina uusiokäytössä- ja tuotannossa.

Muotiteollisuus tuottaa vaatteita jatkuvasti enemmän ja enemmän. Samalla myös poistaminen lisääntyy. Olin hyvin hämmentynyt lukiessani TEXJÄTE-hankkeen tuloksia. Niissä kerrottiin, että pelkästään Suomessa tekstiiliä poistetaan 71,2 miljoonaa kiloa vuodessa eli 13,2 kiloa asukasta kohden. Valtaosa tästä tekstiilistä päätyy suoraan poltettavaksi jätepolttolaitoksiin, vaikka uudelleenkäyttö ja kierrätys olisivat ympäristöystävällisempiä vaihtoehtoja kuin energiantuotanto. Miksi oikein toimimme näin?

Vaatteiden valmistamisesta ja niiden polttamisesta olisi nyt korkea aika siirtyä niiden käyttämiseen, kierrättämiseen ja jakamiseen, sillä meillä ei ole enää luonnonvaroja tuhlattavanamme. Luin myös jokin aika sitten Helsingin Sanomista, että puuvillan kasvatus yhtä ainoaa mekkoa varten vaatii yli 5000 litraa vettä ja muovikuitujen valmistus taas vaatii öljyä. Ja näitä me sitten poltamme surutta. Toinen asia onkin sitten polyesteristä tehtyjen vaatteiden pesun yhteydessä irtoavat mikrokuidut, jotka päätyvät meriimme.

Muutos vaatii tekoja

Muutokseen olisi tärkeää saada mukaan yritykset, joilla olisi mahdollisuus kehittää palveluratkaisuja, joiden avulla kiertotalous toimii kuluttajan kannalta sujuvasti ja helposti. Teknologioiden kehittyminen ja digitalisaatio antavat monia mahdollisuuksia ilmastonmuutoksen hillitsemiseen. Ilmastonmuutos itsessään mahdollistaa taas monenlaista uutta liiketoimintaa. Yritysten olisikin syytä osallistua näiden haasteiden ratkaisemiseen konkreettisesti omalla toiminnallaan ja olla mukana muutoksessa. Yritykset pystyvät vaikuttamaan toiminnallaan koko yhteiskuntaan, sekä sitä kautta myös omaan brändimielikuvaansa positiivisesti.

Poliittiset ratkaisut vaikuttavat yritysten toimintaan ja sitä kautta myös kuluttajien päivittäiseen arkeen. Olisikin erityisen tärkeää saada myös lainsäädäntö tukemaan kestävää kehitystä ja kiertotaloutta.

Mielestäni meillä on kuitenkin jokaisella vastuu. Emme voi syyttää tästä itseamme tai muita, emmekä voi vierittää vastuuta kenellekään. Yhteiskuntaa ja parempaa huomista rakennamme me kaikki: me ihmiset, poliitikot, teollisuus ja yritykset. Todellinen muutos kohti kestävämpiä tapoja toimia vaatii todellisia tekoja.

Mitä mieltä olette? Millaiset palvelut auttaisivat ihmisiä hyödyntämään tuotteiden arvon mahdollisimman hyvin? Kuinka vaateteollisuutta voisi kehittää kestävämmäksi?

Profile picture for user VirnaV
Projekti

Yhteiskunnalliset aiheet osana sisältömarkkinointia

Tutkimusten mukaan harva suomalainen yritys tekee strategista sisältömarkkinointia. Miksi sisältömarkkinointi koetaan vaikeaksi? Kuinka sisältömarkkinointi saadaan tärkeäksi osaksi markkinointistrategiaa? Millainen sisältö puhuttelee lukijaa? Voiko blogin avulla vaikuttaa esimerkiksi ihmisten kulutustottumuksiin tai tapoihin?

Projektin tavoitteet:
•    kehittää omaa osaamista ja tietoutta sisältömarkkinoinnista
•    oppia kuinka kiinnostavaa sisältöä voidaan luoda
•    harjoitella kirjoittamaan blogipostaus yhteiskunnallisesta aiheesta

Viivi R. KIRJOITTI:
Hyvin mielenkiintoinen aihe! On tullut tätä pohdittua viime aikoina enemmän, osin luonnonkatastrofeista kertovien uutisten lukemisen yhteydessä sekä mös koulutehtävien yhteydessä, yhdessä koulutehtävässä nimittäin PESTEL-analyysin environment-osuus oli minun tehtävääni.

Itse kierrätän aika paljonkin. Asun pienessä taloyhtiössä, jossa ei ole pakollisena esim. muovinkierrätysastiat. Saimme kokouksessa ehdotuksemme läpi ja meille hankittiin keräysastiat sekä muoville että kartongille. Vielä toivoisin myös metallin- ja lasinkeräystä. Totta nimittäin on se, että mitä helpommaksi kierrätys tehdään niin sitä enemmän ihmiset sitä tekevät. Ongelmana usein tuntuu olevan, että keräysastiat ovat monissa paikoissa ääriään myöten täynnä ja niitä tyhjennetään ihan liian harvoin.

Vaatteiden keräysastioita tuntuu olevan todella harvassa. Minne laittaa vanha reiällinen käyttökelvoton paita? Joihinkin vaateliikkeisiin voi vaatteita viedä, mutta se voi olla joillekin etenkin syrjemmässä asuvalle hankalaa. Tästäkin pitäisi tehdä helpompaa, koska muuten ne vaatteet päätyvät herkästi roskikseen. Vaatteiden laatuun pistäisi myös panostaa enemmän, jotta ne eivät hajoaisi niin herkästi. Itse olen alkanut yhä enemmän kiinnittää huomiota esimerkiksi vaatteen materiaaleihin. Lisäksi vaatteiden alkuperää pitää valvoa entistä tiukemmin, tuntuu että ostaa sitä kalliimman tai halvemman paidan, niin ne on kaikki tehty esim. Kiinassa. Tuntuu että kallis hinta ja tunnettu merkki eivät yhtään kerro laadusta ja eettisyydestä. Pidän itse vaatteista, jotka on tehty Euroopassa. Sitten on edes jotain toivoa siitä, ettei vaatetta olisi tehnyt kymmenvuotias. Edellinen ostamani mekko on tehty Portugalissa ja ainakin vaikuttaa laadukkaalta.

Yksi ongelma kai kierrätyksen kannalta on vaatteisiin lisätty elastaani, joka kai aika tehokkaasti estää kuitujen uudelleenkäytön. Jospa tilanne voisi keksiä uusia, parempia kuituja. Tai vaihtoehtoisesti täytyy alkaa ostaa paitansa elastaanittomina, jos sellaisia löytyyy.
Lähetetty La, 11/24/2018 - 11:11
Taina L KIRJOITTI:
Aiheesi on kyllä todella ajankohtainen, myös itselleni. Lähiaikoina on tullut aina vain enemmän kierrättäminen ja ilmastonmuutos puheeksi lähipiirissäni. Olemme yhdessä miettineet onko aihe ollut niin paljon enemmän mediassa esillä vai onko syynä osittain myös se, että olemme vanhentunuut ja enemmän ruvenneet miettimään myös millaisen maailman jätämme tuleville sukupolville.

Juuri olleet Black Friday ja uutena minulle tullut Cyper Monday ovat sellaista kulutusjuhlaa että siinä ei paljon ilmastonmuutosta ja kierrättämistä ajatella. Kuitenkin ilokseni törmäsin muun muassa somessa Älä osta mitään -päivän hehkutukseen. Se on siis kulutuskriittinen kansainvälinen teemapäivä jota vietetään samaan aikaan Black Fridayn kanssa. Myös Facebookissa törmäsin Unicefin Black Friday tempaukseen jossa kerättiin rahaa Jemenin lapsille. Kampanjan tarinassa kerrottiin että jokainen perjantai on sysimusta Jemenin lapsille. Tämä tempaus on rikkonut ennätyksiä lahjoituksien määrässä.

Välillä kyllä itsekin tilaan eri verkkokaupoista vaatteita kotiin. Nykyään koska palautuskin on tehty niin helpoksi, tulee tilattua myös sellaisia asioita joista ei ole täysin varma. Juuri noin kuukausi sitten kun viimeksi Zalandolta saapuneen pakettini noudin, yllätyin sisältä löytyvästä tiedotteessa jossa kerrotaan Zalandon ja Punaisen Ristin yhteiskampanjasta. Kampanjan aikana voi lahjoittaa käytettyjä vaatteita Punaiselle Ristille. Pakeitn mukana oli Punaisen Ristin osoitetarra millä voi maksutta lähettää lahjoituksen vuoden loppuun saakka. Kiva idea mielestäni! Toki nämä vaatteet tulee olla ehjiä ja puhtaita.

Lähetetty Ti, 11/27/2018 - 17:01