Networking on the Net

 

Olen perustamassa yritystä ja sillä on oltava nettisivut, totta kai, ja somelinkitykset. Jos ainut hakuosuma yritykselleni Googlessa on Fonectan tai muun ”luettelomedian” automaattisesti luotu sivu, se ei herätä kiinnostusta tai luottamusta yritystä kohtaan. 

Joten sivut it is – vaikka vain yhden sivun sivut! Mutta olisiko minun tulevana pienyrittäjänä kahlattava läpi kaikki vaihtoehdot? Vai onko helpointa valita silmät kiinni joku palveluntarjoaja, lyödä rahat tiskiin ja nauttia? Vai voisinko tehdä sivut itse? Tiedän jo valmiiksi, että haluan yksinkertaiset sivut, joten kannattaako niistä maksaa?

 

Ahdistusta alustoista

Kun aloitin kartoitustyöni, menin ensin googlettamaan julkaisualustoja. Apua! Palveluntarjoajia on todella paljon! On webhotelleja alustojen yhteydessä, ilmaisia alustoja domainitta ja domainilla ja kaikenlaisia palvelupaketteja. Huh, ahdistuin ja suljin koneen. 

Miten tuollaisesta viidakosta voi löytää mitään, kun ei tiedä edes mitä etsiä? Aikakin on kortilla.

 

Ville ja muut

Muistin sitten, mitä Digitalist Networkin perustaja Ville Tolvanen sanoi eräässä tilaisuudessa: ”Kaikkea ei tarvitse tietää itse, sitä varten on verkostot, niiltä voi kysyä.” Mahtavaa Ville! Noudatin Villen ohjetta ja mietin, keiltä verkostoni henkilöiltä voisin saada suosituksia alustoiksi. Olihan noita Markus, Lasse, Jaana, Teemu, Emilia ja pari serkkuakin!

 

Ville

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Laitoin siis viestejä näille ystäville ja puolitutuille. Kysyin, mitä alustaa yrityksesi käyttää tai mitä suosittelisit ja miksi. Teenkö itse vai ostanko? Jälkimmäiseen kysymykseen vastaus oli yksiselitteinen: tee itse. Itse siis, mutta millä alustalla? Kaikkien vastausten keskeltä tuli esille vain kolme alustaa: Squarespace, WordPress ja Drupal - hyviksi, helpoiksi, luotettaviksi ja edullisiksi todettuja.

 

Usko, toivo ja luottamus

Uskoin Villen sanaan ja toivoin, että verkosto vastaa. Ja sitten luotin. Luotin verkostoon ja itseeni päätöksessä luottaa verkostoon. Päätin tutkia lisää ehdotettuja vaihtoehtoja ja lisäksi valitsin tutkittavaksi pari googlettamalla pätevän oloisiksi havaitsemaani alustaa.

Mahtavaa, kuinka verkostosta on apua! Säästin paljon aikaa alkumetreillä ja nyt on enemmän aikaa testailla ja vertailla vaihtoehtoja. Projekti jatkuu, mutta testisivu on jo olemassa. Kiitokset verkostolleni osoitan pienellä mainonnalla – vink vink linkit nimissä!

 

Aurora13 testisivu

 

Profile picture for user Riikka Korpinoro
Projekti

Huikeat nettisivut ilmaiseksi - mahdollista vai utopiaa?

Yrityksellä on oltava internetsivut. Vaikka sivuilla ei olisi paljon sisältöä, on niiden näyttävä hauissa. Pienyrityksen budjetilla on löydettävä edullinen (lue ilmainen) tapa luoda huikeat sivut, joilla yritys erottuu kilpaillulla toimialalla. 

Projektin tarkoituksena on

  • selvittää, kannattaako mikroyrityksen tuottaa sivut itse vai ostettuna 
  • kartoittaa, millaisia alustoja on tarjolla internetsivujen pohjaksi ja valita sopivin
  • päättää, mitkä sosiaalisen median kanavat linkitetään sivuille
  • oppia tuottamaan erottuvaa ja houkuttelevaa sisältöä kanaviin
Heidi Kilpiä KIRJOITTI:
Hei Riikka,
mukavia ja aitoja ajatuksia. Hyvä kun käytit verkostoa hyväksi. Itsekin olen työvuosien aikana oppinut, että kaikkea ei tarvitse itse osata ja tietää, mutta pitää tietää mistä kysyä :) Itselleni on tuttu tuo Wordpress ja logiikan kun oppii niin sitten osaa sivuja päivittää ja luoda uutta sisältöä ja sivuja nettisivuille. Mieluummin yksinkertaista ja selkeää aluksi - siitä on helppo sitten jatkaa. Tsemppiä jatkoon!

Heidi
Lähetetty Ti, 12/13/2016 - 21:47
Jetta J. KIRJOITTI:
Hei Riikka,

Hyvä, kun olet päässyt noin pitkälle verkkosivujen kanssa. Erilaisia alustoja on helpompi vertailla keskenään, kun aloittaa muutamasta ja oppii, mitkä asiat ovat tärkeitä. Ja jos joskus avaat verkkokaupan, ovat vaatimukset taas erilaiset. Facebookissakin on erilaisia "vertaistukiryhmiä" eri alan yrittäjille, kannattaa liittyä niihin ja saada hyviä vinkkejä kanssayrittäjiltä.

Ymmärsin, että olet perustamassa parturi-kampaamoa ja suunnittelet sille verkkosivustoa. Kannattaa kytkeä verkkosivustoon varauspalvelut, niin helpotat asiakkaiden elämää. Törmäsin www.timma.fi nimiseen palveluun, johon kauneusalan yrittäjä voi ilmoittaa vapaita aikojaan ja asiakas pääsee niitä Timman kautta varaamaan. En ole testannut, mutta kuullostaa järkevältä. Olet ehkä jo siihen tutustunutkin.

Verkkosivujen kanssa yhtä tärkeää ovat tosiaan sosiaalisen median kanavat, joita aktiivisesti päivität. Niiden avulla sitoutat asiakkaasi ja teet brändiäsi tunnetuksi.

Hyvää joulun odotusta ja onnea makaan!

Jetta

Lähetetty To, 12/15/2016 - 09:50