Vauhtia viestintään Snapchatistä

Snapchat

Pikaviestinpalvelu Snapchat on yleistynyt etenkin nuorten keskuudessa. Sovelluksen ensimmäinen versio lanseerattiin jo vuonna 2011, mutta Suomessa käyttö on yleistynyt vuodesta 2014 lähtien. Snapchatin avulla on mahdollista välittää kuvia ja videoita. Palvelu tarjoaa myös valmista kiinnostavaa sisältöä, kuten live-esityksiä, urheilua ja musiikkia.

Kenelle snäpätä?

Snapchatin käyttäjät ovat pääasiassa nuoria diginatiiveja, jotka etsivät uusia tapoja ilmaista itseään, jakaa viestejä ystäviensä kanssa ja seurata idoleitaan. Monet julkisuuden henkilöt ja tämän päivän somevaikuttajat päivittävät Snapchat-tiliään ahkerasti, ja se on tuonnut heille lisää seuraajakuntaa. Yksi tällainen kansainvälinen somevaikuttaja on yhdysvaltalainen Kylie Jenner.

Snapchat on alkanut kiinnostaa myös yrityksiä, sillä siellä on potentiaalisia asiakkaita. Snapchat on helppo ja ”epävirallisempi” kanava, jonka kautta jakaa informaatiota ja mikä tärkeintä: olla helposti lähestyttävissä.

Projektin eteneminen

Päätin projektissani valjastaa Snapchatin yhdeksi yrityksemme viestintäkanavaksi. Työskentelen PR-toimistossa, ja tärkeitä sidosryhmiämme ovat bloggaajat, vloggaajat, tubettajat, julkisuuden henkilöt ja muut mielipidevaikuttajat.

Sidosryhmämme ovat ahkeroita snäppääjiä, ja meidän on oltava siellä, missä hekin ovat. Yksi tärkeä syy projektille oli olla paremmin ajan hermolla ja erilaisten sidosryhmien tavoitettavissa.

Projekti on vielä meneillään, mutta olemme positiivisia Snapchatin suhteen. Olemme saaneet kivasti seuraajakuntaa sekä kommentteja, joten koemme onnistuneemme ainakin tavoitteessamme olla helposti lähestyttäviä.

Tulevaisuuden haasteet

Suurimpana haasteena Snapchatille on selvästi se, että monet bloggaajat ja somevaikuttajat ovat siirtyneet Snapchatista Instagram Storiesin puolelle, joka on Snapchatin kilpaileva toiminto Instagramissa.

Toisena haasteena on myös se, että kukaan ei tiedä, kuinka kauan Snapchatin voittokulku jatkuu. Varmaa on vain, että uusia kanavia tulee varmasti ja haluamme pysyä muutoksessa mukana!

 

Projekti

Vauhtia viestintään Snapchatistä

Projektin tavoitteena on luoda yritykselle Snapchat–tili eli tuttavallisemmin snäppi. Yrityksellä on tällä hetkellä käytössä pääasiallisina some-kanavina Facebook ja Instagram, joiden rinnalle Snapchat tuodaan. 

Tavoitteena on:

-        saada yritykselle lisää näkyvyyttä

-        olla paremmin erilaisten sidosryhmien saatavilla ja tavoitettavissa

-        kasvattaa yrityksen seuraajakuntaa

-        julkaista mielenkiintoista sisältöä

-        tuoda yrityksen työntekijöitä lähemmäksi sidosryhmiä

Merja KIRJOITTI:
Hei Pauliina

Kiitos mielenkiintoisesta blogikirjoituksesta!

Itselleni Snapchat on tullut pienin askelin tutuksi perheen nuorison käyttäessä sitä. Uskon, että Snapchat voi olla teidän yrityksellenne (PR-toimisto) hyvä viestintäkanava, koska haluatte varmasti olla yhtä dynaamisia ja ajan hermolla olevia kuin asiakkaannekin. Niin kuin kerroit, SnapChatin avulla olette helpommin lähestyttävissä.

Omalla työnantajallani on olemassa SnapChat-tili, mutta siellä ei ole julkaistu vielä mitään. Työnantajani kokee, että Snäpin ylläpito veisi paljon aikaa eikä sellaista työntekijää, joka vastailisi saman tien snäppeihin, ole olemassa. Henkilökunta ei vain riitä. Olen samaa mieltä työnantajan kanssa siitä, että jos SnapChat-tili on käytössä, sitä pitää myös hoitaa. Ihmiset odottavat vastausta snäppiinsä saman tien. Jos vastausta ei tule mahdollisimman pian, peli on menetetty ja positiivisen yritysmielikuvan saaminen epäonnistunut. Oletan, että teidän yrityksessänne henkilökunta on koulutettu käyttämään Snapchattiä ja prosessin kulku on määritelty selkeästi?

Visuaalisena ihmisenä saattaisin lisätä blogitekstiisi vielä jonkin kuvan, mutta se ei ole välttämätöntä. Tekstiäsi lukiessa minua jäi mietityttämään myös, olisiko siirtyminen Instagram Storiesin puolelle vaikeaa? Yrityksellännehän on kuitenkin jo Instagram käytössä. Miten Instagram Stories eroaa kilpailijastaan? Ala kehittyy niin nopeasti. Taidanpa jatkaa asiaan perehtymistä Googlen avulla.

Mukavia ja menestyksekkäitä hetkiä SnapChatin parissa!
Lähetetty Ma, 12/12/2016 - 13:31
MerviS KIRJOITTI:
Hei Pauliina,

kiitos blogistasi!

Olit hyvin avannut Snapchatin salaisuuksia ja minäkin sellaista käyttämätön pääsi nopeasti kärryille ideasta. Itse pohdin aika usein, että mitkä ovat ne kanavat missä kannattaa olla? Tässä pätee varmaan yksinkertainen perussääntö yrityksille, että ole siellä missä asiakkaasi ovat. Panosta niihin kanaviin, koska koko maailmaa ei voi syleillä.

Yksityishenkilönä eri some-kanavat ovat luoneet some-julkkiksia ja jos joku sellainen haluaa olla, niin sehän sopii. Yksi työkaverini kertoma kommentti oli kuvaava, kun hän oli ollut teini-ikäisen tyttärensä kanssa jossain tapahtumassa, niin tämä tytär oli ollut ihan innoissaan, kun oli nähnyt kuuluisan tubettajan :). Työkaverini oli ollut kohtuullisen ihmeissään, kun itsellä ei ollut hajuakaan ko. julkkiksesta :).

Mielenkiintoista onkin nähdä, että mikä on seuraava kova juttu some-kanavissa...vai tuleeko enää sellaista edes. Mikä voisi olla se seuraava Facebook tai YouTube?

Hyvää joulua ja uutta vuotta sinulle!

Mervi
Lähetetty To, 12/22/2016 - 01:28