Nostetta työnhakuun – aktivoi, herätä ja muistuta

https://www.google.fi/search?q=peukku&biw

Olen käynnistämässä työnhakua ja tavoite on nostaa näkyvyyttäni sosiaalisen median kanavissa. Vaikka työnhaku vaatii myös hieman tuuria, tärkeintä on olla oikeassa paikassa oikean aikaan ja kiinnostavalla sisällöllä.

Someprofiilini tuunamisen jälkeen kävijämäärät ja kontaktipyynnöt Linkedinissa kasvoivat jopa 30 prosenttia. Oman sähköiseen käyntikorttiin kannattaa siis panostaa. Tässä vinkkejä, joiden avulla lisäsin näkyvyyttäni somessa.

Linkedin-profiili - ammatillinen verkkonäkyvyytesi

Linkedin-profiilin kolme tärkeintä osaa ovat pääotsikko (headline), profiilikuva (profile picture) ja profiilin yhteenveto (summary). Aloita ensivaikutelmaan panostamisella. Vaikutelmaa voit lisätä omalla persoonallisella kuvalla ja taustakuvalla.

Ensimmäisenä Linkedin etsii avainsanoja pääotsikosta. Mieti siis valmiiksi osaamistasi ja kiinnostustasi kuvaavat avainsanat. Kerro avainsanoja käyttäen: kuka olet, mitä teet, mitä osaat ja mikä on nykytilanteesi. Mieti, kuinka voit auttaa ja kerro lupauksesi. Kun saat otsikon sisällön vielä tiivistettyä 120 merkkiin, iso osa työstäsi on tehty.

Jatkaa avainsanojan viljelemistä Summaryssa. Sinulla on käytössäsi 2000 merkkiä kertoa omaan persoonalliseen tapaan ydinosaamisestasi, tekemisistäsi ja tavoitteistasi. Laita vielä piste i:n päälle ja laita kontaktitietosi helposti löydettäväksi.

Täytä avainsanoilla myös Specialties ja Job Titles -paikat. Lopuksi varmistaa, että profiilisi on tarpeeksi vahva. ”Profile strenght” mittarin löydät sivun oikeasta yläkulmasta.

Erotu toiminnan avulla - houkuttelee keskusteluun

Kannustan sinua jatkamaan kuningastasolle ponnistamista. Ei ole yhtä muottia sille, millainen toiminta tai sisältö on hyvää. Se riippuu sinusta, kaltaisesi on vain yksi ja se saa näkyä! Kuin vaan muistat, että Linkedin on ammatillinen sivusto- keskusteluavaukset ja sisällöt mietit sen mukaan.

Ole aktiivinen verkostoituja. Hyödynnä mahdollisuutta verkostoitua sinua kiinnostavien työnantajien lisäksi uusiin toimialoihin ja ihmisiin. Samalla rakennat itsellesi kiinnostavaa oppimisalustaa. Tiimipelaajana anna tunnustusta tuntemiesi ihmisten taidoista paisuttamalla heidän Skills-listojaan.

Kaikista henkilökohtaisin kuva jää itse kirjoittamistasi teksteistä, kommenteistasi ja kannanotoistasi. Informatiiviset, hyödyllistä tietoa sisältävät päivitykset saavat eniten klikkauksia ja vuorovaikutusta. Tällä tasolla teet itsestäsi näkyvään ja varmistat, että sinut löydetään.

Hyvä toimintatapa voisi olla 3+2+1 sääntö. Kolme ”peukkua”, kaksi kommenttia muutaman viikon välein sekä oma julkaisu kerran kuukaudessa. Julkaisusuunnitelma tekee esillä olemisestasi luontevan.

Muista mitata toimintaasi. Se auttaa sinua tekemään parempia päätöksiä. Toiminnan tehokkuuden mittarit löydät Your updates, published, followers -valikkojen alta.

Muista lisämauste

Somen käyttö työnhaussa ei ole sen kummallisempaa kuin profiilin esille tuomista pienellä lisämausteella. Lisämausteella varmistat, että sinut löydetään. Ei ole yhtä muottia sille, millainen on hyvä profiili, sisältö tai oikea somekanava. Reaaliaikaisen analytiikan ja seurannan avulla pystyt kokeilemaan ja kehittämään näkyvyyttäsi haluamaasi suuntaan.

Avainsanat: somerekry, Linkedin, profiili, verkostoituminen

Kati Murto KIRJOITTI:
Kiitos hyvästä ohjeesta. Sosiaalisessa mediassa toimittaessa aktiivisuus on se juttu. Kävin itse jokin aika sitten verkkokoulutusta, jonka tavoitteena oli lisätä Instagram-seuraajien määrää omalla tilillä. Nuo ohjeet, joita olit tähän listannut liittyen aktiivisuuteen ja peukuttamiseen pätevät myös siellä. Älä säästä seuraamisia, peukuta ja kommentoi. Kurssilla neuvottiin myös tässä systemaattisuuteen. Eli päivässä tietty määrä aktiviteetteja lisää näkyvyyttä ja lisää seuraajien määrää. Julkaisukalenteri on myös hyvä väline. Katso muuten edellinen minun kirjoittamani blogipostaus brändin somestrategiasta, johon kehitin taulukkomuotoisen "pikastrategian". Siitä voi olla apua myös itsensä brändäämiseen. Pääasia on, että toiminta on tavoitteellista ja jollain tavalla mitattavaa. Myös keinovalikoima on hyvä listata. Tsemppiä sinulle! :)
Lähetetty Ti, 12/13/2016 - 14:04
Heli H. KIRJOITTI:
Hei Marja, ja kiitos hyvästi kirjoituksesta! Tekstisi on napakkaa ja asiallista. Kirjoituksesi on ehkä aavistuksen pitkä, mutta olet pystynyt jaksottmaan sen hyvin väliotsikoilla, joten lukemiseen ei puudu. Väliotsikot ovat kuvaavia ja kertovat tiivistetysti, mistä tulevissa kappaleissa puhutaan.
Mielestäni olet myös osannut tiivistää hyvin LinkedInnin mahdollisuudet työhaussa. Huomaan, että omakin profiilini kaipaa terävöittämistä!
Ihanaa joulun odotusta sinulle ja tsemppiä työnhakuun! :)
Lähetetty To, 12/15/2016 - 09:15
HeljaK KIRJOITTI:
Kiitos hyvistä vinkeistä. Itseänikin on askarruttanut sama asia, miten omaa somenäkyvyyttä voisi korostaa rekrymielessä. Persoonan esille tuominen lienee yksi tärkeimmistä asioista, sillä teknisesti hienosti toteutettu mutta ”kylmäksi jättävä” profiili ei taida auttaa erottumisessa edukseen. Ja 3+2+1 -sääntö oli hyvä konkreettinen neuvo, joka muistuttaa että ilman vaivannäköä vetovoimaisen Linkedin-profiilin rakentaminen ei onnistu. Jospa näillä toteuttamillasi toimenpiteillä tärppää :) Hyvää joulunaikaa!
Lähetetty Ti, 12/20/2016 - 12:05