- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja

Oletko koskaan ollut tilanteessa, jossa kaikesta suunnittelusta ja valmistelusta huolimatta asiat vaan ikään kuin alkavat virrata omia uomiaan? On mahdollista luoda suunnitelmia ja muodostaa kuvan siitä, miten asiat olisi optimaalista hoitaa, vain huomatakseen, ettei niillä ollutkaan juuri mitään merkitystä. Seurauksena voi olla täysi katastrofi tai kuten omalla kohdallani - onnekas sattuma.
Events by Haaga-Helia
Events by Haaga-Helia tarjoaa tapahtumapalveluja yrityksille; tapahtumatiloja Pasilan, Haagan ja Porvoon kampuksilla, tapahtumatuotantoa opiskelijavetoisesti, henkilökuntaa tapahtumiin sekä koulutusta ja konsultaatiota. Konseptia on kehitetty vuoden verran ja alkusyksyllä ryhdyimme tiimissä luomaan markkinointiviestintäsuunnitelmaa. Sen keskeisiä tavoitteita ovat asiakkaiden segmentointi, viestintäkanavien valinta, kanavakohtaiset sisällöt, viestinnän tavoitteet ja mittarit. Paperilla olikin hyvin määritelty nämä asiat. Sitten alkoi toteutus.
Kanavat ja kohderyhmät
Olimme määritelleet sosiaalisen median keskeisiksi kanaviksi Facebook ja Instagram. Events by Haaga-Helian kohderyhmäksi oli valikoitunut nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat, siis yritykset ja organisaatiot jotka haluavat A. vuokrata tiloja erilaisiin kokouksiin ja seminaareihin, B. haluavat tehdä yhteistyötä tapahtumatuotannossa, C. tarvitsevat omiin tapahtumiinsa henkilökuntaa tai D. joille on koulutustarpeita -siis nimenomaan B2B -asiakkaat.
Bilekuvia B2B asiakkaille!
Sitten kävikin niin hassusti, että erään suositun opiskelijatapahtuman kuvagalleria päätyi vahingossa meidän juuri avattuihin Events by Haaga-Helia kanaviin. Tapahtuma oli hyvin elegantti, Grand Opening of the Academic Year 2017-18, teemalla “The Great Gatsby”. Kuvissa oli tyylikkäitä, kauniita, hymyileviä nuoria ja trafiikki meidän kanavissa oli todella vilkasta, kuvista tykättiin ja niitä jaettiin. Kuitenkaan nämä seuraajat eivät todellakaan olleet meidän ajateltua kohderyhmää.
Työntekijälähettilyys keskiöön
Siinä sitten vähän ihmeteltiin, että miten tässä nyt näin kävi ja todettiin, ettei oikein mitään ole tehtävissä. Olisi ollut outo signaali ja olisi vaatinut selittelyä, jos olisimme poistaneet sitä todella suosittua sisältöä. Nyt jälkikäteen voin vain todeta, että tuossa määrässä nuoria on erinomaisesti verkottuneita yksilöitä ja heidän ansiostaan olemme onnistuneet myös houkuttelemaan tavoiteltua kohderyhmää. Nyt meidän kanavien seuraajien joukossa on paljon meille tärkeitä tapahtuma-alan yrityksiä ja tahoja. Sisältöäkin olemme nyt luoneet kohderyhmää ajatellen ja se nostaa esille meidän palveluita harkitusti, kuitenkaan unohtamatta meidän omia nuoria opiskelijoita. Hehän ovat meidän kaikista tärkein kohderyhmä, vaikka ensin emme sitä tajunneetkaan! Työntekijälähettilyys on valtava voimavara.

Events by Haaga-Helia konseptin viestintäsuunnitelma
Events by Haaga-Helia tarjoaa tapahtumapalveluja yrityksille; tapahtumatiloja Pasilan, Haagan ja Porvoon kampuksilla, tapahtumatuotantoa opiskelijavetoisesti, henkilökuntaa tapahtumiin sekä koulutusta ja konsultaatiota. Konseptia on kehitetty jo vuoden verran ja nyt perustuote on kunnossa, on aika ryhtyä luomaan markkinointiviestintäsuunnitelmaa. Tässä blogissa keskitytään kuvamaan viestintäsuunnitelman luomisprosessin vaiheita.
Keskeisiä tavoitteita ovat:
- asiakkaiden segmentointi
- viestintäkanavien valinta
- kanavakohtaiset sisällöt
- viestinnän tavoitteet ja mittarit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Järjestän itse myös tapahtumia yritykselleni, joten uudet tilat ja ideat kiinnostavat aina :)
Jos epävarmuuden kanssa eläminen ja sen käsittely kiinnostaa, suosittelen G. Eoyangin kirjasta Adaptive Action : Leveraging Uncertainty in Your Organization (2013) lukua 2 eli sivut 13 - 34. Ainakin itselleni se antoi joitakin uusia mielen työkaluja nykyisen entistä nopeammin muuttuvan toimintaympäristön hahmottamiseen.