Pienin askelin kohti nykyaikaa

Yritysviestinnän kurssilla valitsin kehittämistyökseni kotisivujen tekemisen kosmetologille. Hän ei ole ollut lainkaan tekemisissä some-maailman kanssa, joten aluksi suurin haasteeni oli saada hänet hyväksymään ajatus. Vähitellen sain hänet innostumaan ja yhteistyömme alkoi sujua. 

Ensimmäisessä blogissani kuvasin, miten nettisivujen teko lähti käyntiin, ja tämä toinen blogini kertoo, mikä on nykyhetken tilanne ja mitä on odotettavissa tulevaisuudessa.

Missä mennään?

Kuvat on valittu ja hinnasto on valmis. Tarvitaan vielä hienosäätöä kuvien ja tekstin sijoitteluun. Olen luetuttanut tekemiäni sivuja monilla sukulaisillani ja ystävilläni. Kaikki ovat kannustaneet ja antaneet hyviä vinkkejä. Lisäsin mm. erään ystäväni kehotuksesta sivun, jolla asiakas voi antaa sekä palautetta että ehdotuksia esim. uusien tuotepakettien rakentamiseksi.

Kannustus on lisännyt motivaatiotani ja antanut myös uskoa siihen, että sivuista tulee oikeasti olemaan hyötyä. Toistaiseksi sivustolla ei ole käynyt muita, kuin henkilöitä, jotka olen itse sinne ohjannut. Ongelmana on edelleen näkyvyyden saanti hakukoneissa. Oletan, että ilmaisnettisivut ovat näkymättömyyden suurin syy, sillä hakukoneet tuntuvat jotenkin karttavan niitä.

Mitä seuraavaksi?

Seuraava askel onkin tehdä nettisivut itse. Valitsin työkalukseni Macromedian Dreamweaver -nimisen ohjelman, sillä se toimii kaikilla selaimilla ja sen käytön pitäisi olla helpohkoa myös aloittelijalle. Sen opiskelu vaatii kuitenkin aikaa, sillä vaikka se on nettisivujen teko-ohjelmista helpoimmasta päästä, on sivujen teko alusta asti kuitenkin melko työlästä. Intoa riittää, mutta mistä saisi aikaa? Jotkut kuluttavat nettisivujensa tekemiseen ja hiomiseen kuukausia, mutta minulle se ei ole mahdollista.

Verkkokauppaa voisi tulevaisuudessa hyödyntää ainakin sen verran, että sitä kautta voisi ostaa eri hintaisia lahjakortteja. Täksi jouluksi ne eivät vielä ehtineet.

Mitä hyötyä?

Unelmanani on saada asiakkaat surffaamaan sivustolla ja vertailemaan palvelujen hintoja muiden kosmetologialan yritysten vastaaviin tuotteisiin. Lisäksi haluan, että sivuilla viivytään ja viihdytään. Suurin hyöty sivuista tulee kuitenkin toki olemaan yrittäjälle. Toimiessaan hyvin, sivut houkuttelevat käyttämään kosmetologin palveluita ja siten vähitellen täyttämäännykyisin melko tyhjillään olevan varauskalenterin. Lisäksi saadaan alamaissa oleva yrittäjä puhkumaan taas tarmoa. Itse saan varmasti palkkioksi hyvän mielen sekä rohkeuden ja valmiuden tehdä some-maailmassa vaikka mitä!

Profile picture for user Maarit Sylvander
Projekti

Kosmetologin hyppy nykyaikaan

Projektissani luon kosmetologiyritykselle nettisivut.  Yrityksen markkinointi toteutetaan tällä hetkellä pelkästään perinteisiä markkinointikanavia käyttäen ja siksi yrityksen asiakkaiden määrä on vähäinen.

Tavoitteenani on:

  • luoda sujuvasti toimivat ja visuaalisesti houkuttelevat kotisivut internetiin.
  • saada sivujen sisältö kattavaksi ja helposti luettavaksi.
  • lisätä asiakkaiden määrää huomattavasti ja sitouttaa heitä yrityksen asiakkaiksi.
  • helpottaa yrittäjän asiakasvarausten hallintaa.
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hei,
Tämä kirjoitus oli mielenkiintoista luettavaa. Nykyisin kun ei ole valinnan varaa onko internetissä vai ei. Vähintäänkin somen maailmassa asiakkaat kommentoivat ja arvioivat yrityksen tuottamia palveluita. Sen takia näenkin tämän hankeen erittäin tärkeänä, sillä tätä kautta asiakkaat saavat konkreettisen pohjan, johon verrata saamaansa tietoutta. Yritys voi myös tuoda omat vahvuutensa esille verrattuna kilpailijaan. Hieno juttu oli myös liittää sivustoille asiakkaille mahdollisuus kommentoida palveluita. Tätä kautta asiakkaita voi sitouttaa mukaan kehitystyöhön ja samaten antaa mahdollisuuden korjata esille nousseita epäkohtia yrityksen toiminnassa.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 11:53
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hyvä kirjoitus ja selkeästi tarpeellinen kehityskohde! Kosmetologi yritys hyötyy varmasti omista nettisivuista. Asiakkaista nykyään kuitenkin suurin osa surffailee netissä etsiessään sopivaa tuotetta tai palvelua. Voisiko palautesivun rakentaa siten , että se olisikin vuorovaikutteinen. Yrittäjällä itselläänkin olisi mahdollisuus kommentoida asiakkaan antamaa palautetta.
Hyvä idea on myös tuo lahjakorttien myynti verkkokaupan kautta. Huokuttelee lisää asiakkaita helppoudellaan.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 11:53
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hyvä kehityskohde ja varmasti tullut tarpeeseen kosmetologiyritykselle. Nykypäivänä yritys ei juuri pärjää ilman nettisivuja, jollei ole niin vankka asiakaskunta, että heidän varassaan yrittäjä pärjää. Uutta asiakaskuntaa kuitenkin kaivataan lähes aina, ja omat internetsivut ovat se paras paikka, josta kuluttaja palvelut löytää. Sosiaalinen media voi sitten tämän jälkeen olla seuraava hyppy tuntemattomaan, kun innostus ja taidot kasvaa. Olisi hauska kuulla kuinka projekti eteni, mikä on tilanne nyt?
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 11:53
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Joku juuri totesi, että nettihaku on nykyajan keltaiset sivut. Itse mielelläni haen juuri esimerkiksi kosmetologia, kampaajaa tai hierojaa netistä, ja tärkeänä kriiteerinä pidän palvelun sijaintia. Tällöin olisi hyvä, jos palvelu ja sitä kautta yrityksen nettisivut löytyvät hakupalveluista, jotka tuovat esille tietyn alueen palvelut, tai että sivuihin sisälle on rakennettu sijainti, niin että hakukone tunnistaa niin kaupunginosan kuin postinumeronkin.

Laadukkaat, selkeät nettisivut herättävät luottamusta etenkin tuollaisten yksityisten ammatinharjoittajien kohdalla, joilla ei muuten ole sen laajempaa mainetta. Lisäksi päätöksentekoa helpottaa, jos erilaiset palvelut ja edes suuntaa antava hinnasto on esillä. Lisäpalveluna netissä toimiva ajanvarausjärjestelmä tuo varmasti vielä lisää asiakkaita. Tällainen sivusto on siitä mukava, että sen ei tarvitse olla mitenkään superhieno, eikä sitä tarvitse koko ajan olla edes päivittämässä, elleivät olennaiset tiedot muutu.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 11:54
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Erittäin mielenkiintoinen aihe, sillä kosmetiikka ja kosmetologialalla etenkin kuvien rooli nettisivuilla on suuri. Kerroit, ettei yrittäjä ollut aiemmin ollut tekemisissä some-maailman kanssa. Siihen houkutteleminen oli varmasti haastavaa , mutta lopulta palkitsevaa. Tässä blogissa olisin kaivannut ehkä hieman enemmän kuvia, sillä juuri tällä alalla korostuvat kuvat, värit ja erilaiset korostukset.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 11:54
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Ajankohtainen aihealue joka varmasti mietityttää useaakin pienyrittäjää. Erityisesti kampaamo- ja kosmetologipalveluita haetaan varmasti paljon verkosta ja siksi erottautuminen sekä hakunkoneissa ensimmäisten sivujen mukana olo olisi tärkeää. Kuten olit huomannutkin, se vaatii toteutukselta mietintää ja toisinaan sivujen teknisen toteutuksenkin tulisi olla jo hakukoneoptimointia silmällä pitäen suunniteltu. Lisäksi sivujen vaihtuva sisältö on tärkeää ja oikeiden hakusanojen käyttäminen.

Yksi ilmainen tapa seurata sivujen kävijämääriä olisi Google Analyticsin lisääminen sivustolle. Tällöin saisi reaaliaikaista tietoa kävijämääristä ja siitä, miten sivustolla liikutaan.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 11:54