Sisäisen viestinnän monet kanavat - tarkastelussa Google+

keskustelu

Google+ on monille täysin tuntematon palvelu. Osa taasen muistaa, että siitä povattiin aikoinaan kilpailijaa Facebookille, mutta palvelu ei lähtenyt kunnolla lentoon, ainakaan Suomessa. Google+:a käytetään kuitenkin edelleen niin kuluttajapuolella kuin yrityksissä sisäisen viestinnän työkaluna.
 

Google+, mistä on kyse?

Google+ (tunnetaan myös nimillä Google Plus, G+ tai suomalaisittain Plussa) on Googlen kehittämä ja omistama verkkoyhteisöpalvelu, joka avattiin vuonna 2011. Palvelun kautta on mahdollista julkaista kuvia ja päivityksiä, luoda ryhmiä, lähettää viestejä, luoda tapahtumia ja tutustua etusivun virran kautta muiden käyttäjien aktiviteetteihin. Google+:ssa on samoja piirteitä ja ominaisuuksia kuin monessa muussakin sosiaalisen median palvelussa ja se onkin kuin Facebookin, Twitterin, Pinterestin ja Linkedinin yhdistelmä.

Tutustuminen

Google+ = yrityksen sisäinen some

Vaikkei Google+ nauti kuluttajapuolella yhtä suuresta suosiosta kuin aiemmin mainitut kilpailijansa, se on todistanut arvonsa kätevänä työkaluna yritysten sisäisessä viestinnässä. Google+ on yrityksen sisäinen sosiaalinen media, jossa voi keskustella muiden työntekijöiden kanssa reaaliajassa. Yritykset pystyvät luomaan Google+:n kautta yksityisiä yhteisöjä eri työntekijäryhmille. Esimerkiksi yksi ryhmä koko henkilöstölle, toinen esimiehille, kolmas tietylle toimipisteelle tai tiimille jne. Kaikista kätevintä on, jos yrityksellä on käytössä muitakin Googlen palveluita (kuten Gmail ja Google Drive), jolloin Google+ integroituu näiden kaikkien kanssa.
 

Se kuuluinen mutta

Yrityksillä on yleensä oma erillinen intranet, joten tarvitaanko vielä erillinen alusta keskustelulle? Mitä useampi erillinen työkalu, sitä epätodennäköisempää on, että työntekijät käyttäisivät niitä aktiivisesti. Jos intranet ei tue keskusteluja riittävässä määrin, Google+:n kaltainen ratkaisu voi olla toimiva. Parhain ratkaisu on kuitenkin moderni intranet, joka toimii niin tietopankkina kuin yrityksen sisäisenä sosiaalisen median kanavana. Google+:lla on paljon kilpailijoita, jotka tarjoavat enemmän toiminnallisuuksia freesimmällä ulkonäöllä ja paremmalla käytettävyydellä. Nähtäväksi jää, tuleeko palvelu keräämään enemmän suosioita vai jääkö se pian unholaan.
 

Onko Google+ sinulle tuttu? Tai oletko kuullut, miten sitä on käytetty yrityksissä sisäiseen viestintään?

 

Profile picture for user Tuuli H.
Projekti

Google+ sisäisen viestinnän kanavana

Yrityksessämme ollaan ottamassa syksyn aikana sisäistä viestintää varten käyttöön Google+. Palvelun avulla on tarkoitus lisätä viestintää ja yhteishenkeä niin Suomen toimipisteiden välillä kuin kansainvälisestikin. Käytän itse monia erilaisia somekanavia, mutta Google+ on minulle uusi tuttavuus. Kurssin kehittämistehtävän tavoitteinani on siis:

  • perehtyä Google+-palveluun ja oppia käyttämään sitä sujuvasti
  • kouluttaa ja innostaa muuta henkilökuntaa sen käyttöön
  • miettiä minkälaista sisältöä palvelussa kannattaa jakaa
  • pohtia mitä hyötyjä palvellun käytöllä ja ylipäätänsä sisäisen viestinnän lisäämisellä voidaan saavuttaa
Virpi Koo KIRJOITTI:
Hei, Tuuli!

Aika mielenkiintoinen valinta yritykseltänne sisäiseksi someksi. Itse käytin Google + -palvelua 2000-luvun alussa, mutta aika pian lopetin sen käytön käyttöliittymän takia. Tarkoitan, että koin G+:n piirit ja sisällön niiden kanssa jakamisen vähän hankalaksi. Koko ajan piti olla tietoinen, että keitä mihinkin piiriin kuului ja että mitään kuvia tms., joita ei halunnut jakaa, olisi livahtanut piiriin kuulumattomille.

Uskoisin kuitenkin, että teillä on käytössänne ns. Enterprise-versio eli sen tietoturva ja muut ovat varmasti kunnossa. Muuten, ihan mielenkiinnosta kysyn, että millä tunnuksilla työntekijät kirjautuvat ko. Palveluun. Täytyykö heillä olla Gmail-tunnukset vai riittääkö työsähköpostiosoite?

Sosiaalisen median asiantuntija Harto Pönkän uusimmassa Sosiaalisen median katsauksessa olikin yllättävä tieto kun Suomea verrattiin muihin pohjoismaihin: meillä Google + -palvelu oli vielä neljänneksi käytetyin somekanava ja jopa Twitteriä edellä. >> https://harto.wordpress.com/2017/12/05/sosiaalisen-median-katsaus-12-2017/

Nykyisessä työssäni globaalisti toimivassa IT-yritykessä käytämme yrityksen sisäisenä somena Yammeria, koska se tulee kätevästi Microsoftin 365 -paketin mukana. Yammerissa on periaatteessa saman tapaiset palvelut kuin Googlella eli pilvessä toimiviin webmailiin ja Microsoftin toimistosovelluksiin. Myös eri tiimit ovat muodostaneet omia ryhmiä maittain, tuotteittain ja toiminnoittain. Näihin ryhmiin voi kevyesti mennä mukaan, jos aiheet kiinnostavat.

Yammerin käyttö yrityksessämme on vielä aika ujoa, vaikka kannustamme ahkerasti kollegoita jakamaan siellä mm. tietoa työprojekteistaan ja niiden edistymisestä, mutta myös jakamaan kevyempää tiimitietoa tai vaan iloisia huomioita työpäivästä. Me aktiivisemmat yritämme näyttää esimerkkiä. Korostamme myös, että Yammer on virallinen sisäisen tiedotuksen kanava, eikä kukaan yrityskessä voi valittaa siitä, että ei saa tietoa, jos ei aktiivisesti käy tarkistamassa, mistä nyt puhutaan.

Sitä edellisessä yrityksessä, jossa työskentelin, toimi sisäisenä somena Facebook-ryhmä. Se olikin varsin vilkas keskustelupaikka johtuen varmaan siitä, että useimmille Facebookiss keskustelu oli ennestään tuttua. Välillä keskustelut tosin saattoivat kuumentua niin, että tiimin vetäjät kävivät niitä rauhoittelemassa ;-)

Kuinka teillä ollaan kampanjoitu sisäisen somen käytön puolesta ja miten työntekijöitä on kannustettu sen käyttämiseen? Onko teillä joitakin ohjeistuksia tms.?

Alla linkit muutamaan mielenkiintoiseen bloggaukseen liittyen sisäisen somen käyttöön yrityksissä ja eri palvelujen vertailua:

Sisäinen some on uusi työkalu >> https://somepoint.fi/blogi/sisainen-uusi-tyokalu/

Vertailu: Yritysten sisäisen viestinnän somekanavat >> http://someco.fi/blogi/vertailu-yritysten-sisaisen-viestinnan-somekanavat/

Vertailussa yhteisötyökalut: Workplace, Yammer ja Slack >> https://somepoint.fi/blogi/vertailussa-yhteisotyokalut-workplace-yammer-ja-slack/
Lähetetty Su, 12/10/2017 - 19:43
Tuuli H. KIRJOITTI:
Moi Virpi!

Kiitos kommenteistasi ja hyvistä huomioista.

Google+ ei olisi muuten tullut yrityksessämme käyttöön, ellemme olisi yritysoston kautta tulleet osaksi isompaa kansainvälistä konsernia. Tässä konsernissa käytetään paljon Googlen palveluita (Gmail työsähköpostina, Hangouts, Drive jne.), joten siinä mielessä Google+ on heille luonteva valinta. Meille se ei sitä niinkään ole, koska käytämme Suomessa Microsoftin palveluita ja työsähköpostimme ovat Outlookissa. Tämän takia työntekijöillä pitäisi olla erilliset Gmail-tunnukset, joilla he kirjautuvat Google+:aan. Mahdollisia omia henkilökohtaisia Gmail-tunnuksia ei saa käyttää, vaan konserni on näin ensimmäisessä vaiheessa luonut erilliset Gmail-tunnukset toimipisteiden esimiehille. Näillä tunnuksilla esimiehet pääsevät tekemään julkaisuja ja näkemään muiden julkaisut. Ns. rivityöntekijöillä ei ole Google+:aan suoraa näkyvyttää, mutta heiltä tulee kyllä sisältöä, jonka esimies sitten vie systeemiin. Työntekijöille otetaan Google+:sta välillä kuvankaappauksia, jotka laitetaan yrityksemme omaan intraan (Sharepoint-pohjainen) tai sitten Google+:aa näytetään vaikkapa palavereiden alussa tai lopussa. Tämä on todella kömpelöä ja olemme sen kyllä viestineet eteenpäin konsernille ja toivomme, että kaikille työntekijöille annettaisiin jossakin vaiheessa järjestelmään pääsy (koko idea vähän romuttuu ilman sitä). Tämän takia Google+:n käyttöä ei ole vielä erityisen isosti kampanjoitu.

Hiukan itse kyseenalaistan tuota Harto Pönkän tutkimuksen tulosta, että Google+ olisi Suomessa neljänneksi käytetyin somekanava (niin taisi kyseenalaistaa itse Pönkäkin). Vääristääköhän tulosta se, että lähes kaikilla (?) Gmail-sähköpostitilin omaavilla on tullut kylkiäisenä Google+, vaikkeivat he sitä käytäkään?

Kiitos myös hyvistä linkkivinkeistä! Niissä oli kivasti konkreettista vertailua. Yammer ja Slack ovat myös itselleni tuttuja ja ne ovatkin varmasti paljon käytetympiä Suomessa. Kovasti epäilen, ettei Google+ sellaisenaan leviä laajempaan käyttöön. Sen sijaan olen viime aikoina kuullut useamman yrityksen (mm. Rovio) ottaneen sisäiseksi somekseen suomalaisen Gapps-firman kehittämän Universe-sovelluksen, joka on nimenomaan optimoitu toimimaan Googlen palveluiden kanssa (tästä lisää: https://www.getuniverse.com/).
Lähetetty Ti, 12/12/2017 - 00:00
PäiviK KIRJOITTI:
Heippa,
Ja kiitos kirjoituksestasi. Google+:sta tiesin ennestään vain sen, että siitä kaavailtiin jossain vaiheessa kilpailijaa Facebookille, mutta ikinä se ei saanut oikein kunnolla tuulta alleen. Kiinnostavaa olisi vielä ollut blogissasi kuulla, mitä mieltä itse olet Google+:sta jos sitä olet itse jo aktiiviesti päässyt kokeilemaan työpaikalla.
Lähetetty Ma, 12/18/2017 - 10:28