Tunnelmointia

| Kirjoittaja: Heidi Kilpiä

Jou 3
Tunnelmointia somessa

Some-viestintä ja vuorovaikutus vaatii aikaa. Sitä ei tehdä, ainakaan itse en pysty, ruuhka-aikaan ratikassa seisten ja kauppakassia kantaen, vaan ajan kanssa ajatuksella. Jos yrittäjällä ei ole aikaa työpäivänä ns. ”toimistoaikana”, on päivityksiä mietiskeltävä hetki vaikka illalla. Uskon, että jonkinlainen rutiini päivittämisestäkin tulee ja jossain vaiheessa se mahtuu työpäiväänkin. Toki vaikkapa bloggailu vaatii omanlaisensa tunnelman kirjoitella. 

Tykkäyksiä ja positiivisia kommentteja on mukava saada, ja toivottavasti some-viestintään ja vuorovaikutuksen rakentamiseen käytetty aika vievät brändiä haluttuun suuntaan ja muuttuvat liikevoitoksikin vielä. 

Blogit

Meille on tullut muutamia kyselyitä bloggaajilta, josko haluamme heidän kanssaan tehdä yhteistyötä. Toki heillä on ikään kuin oma lehmä ojassa, kun haluavat lähteä lomalle Ranskaan tai viettää siellä häämatkansa tai muuta vastaavaa. Mutta vastineeksi hotelliyöstä saamme kuvia ja tekstiä Ranskasta ja yrityksestämme uusiin kanaviin uusille lukijoille, ei se voi kovin paha juttu olla. Suhtaudun yhteistyökutsuihin tämän kurssin jälkeen hieman ammattimaisemmalla otteella, ja olen jo lukenutkin uudelleen blogiyhteistyön oppaan. Yrityksemme oma blogi keräilee vielä itseään, ja koetamme saada sinne postauksia pari kertaa kuussa. 

Instagram

Näen Instagramissa joka päivä vähintään viisi kuvaa Minna Parikan pupunkorvakengistä ja Lumoan-tuotemerkin pitsimekoista. Olen oikeasti alkanut fanittaa niitä ja pohdin pupulenkkareiden sekä pitsiunelman hankintaa. Kannattaa siis näkyä. Usein. Omaan Instaamme voisi kuviin selkeästi laittaa esille logomme tai nimemme aina kuvan alalaitaan, tai sitten kuvissa voisi olla joku yhteinen nimittäjä (tyyli, henkilö, esine tms). Toki kauniit ja makeat kuvat mistä vain Ranskasta tekevät maata tunnetuksi ja haluttavaksi. Ja oma toimistomme siihen maisemaan mukaan! 

Facebook ja tapahtumat 

Kunnolla some-tapahtumia saadaan käyntiin vuodenvaihteen jälkeen, kun itsellänikin alkaa opinnäytetyö olla siinä mallissa (toivottavasti), että on selvillä mitä järjestetään, miksi ja milloin, mitä osallistujilta halutaan, mitä heiltä kysytään ja odotetaan. 

Kaiken kaikkiaan olen paljon valmiimpi toimimaan somessa, ja olenpa ihan innostunutkin kirjoittelusta. Nyt vain glögi kuumaksi, kynttilät palamaan ja loppuvuoden tunnelmista tarinoimaan. Uutena vuotena sitten uudet kujeet.

Profile picture for user Heidi Kilpiä
Projekti

Rohkeutta ja vuorovaikutteisuutta someen

Matkailualalla toimivalla asiantuntijayrityksellämme on some-kanavia käytössä, mutta pitkäjänteinen suunnitelmallisuus puuttuu. Haluamme myös asiakkaat mukaan some-viestintäämme, joten meidän pitää mennä sinne, missä asiakkaamme ovat. Kehittämistehtävässäni laadin some-viestintäsuunnitelman, jonka fokuksena on vuorovaikutteisuus. 

Tavoitteet:

  • some-kanavien tavoitteet ja mittarit 
  • päivitysten aikataulutus ja vastuut
  • dialogin rakentaminen asiakkaan kanssa somessa 
  • yrityksen brändin rakentaminen somen avulla
Mia Roivainen KIRJOITTI:
Hei Heidi,

oli mukava lukea oikeasta työelämän haasteesta miten hyödyntää somea! Olet aivan oikeassa, että somen päivitykseen tulee varata riittävästi aikaa sekä resursseja ja sopiva tunnelma. Hutaisten tuskin tulee hyvää jälkeä aikaiseksi. Ja hyvähän se on yrityksessäkin sisällyttää some-maailma myös viestintästrategiaan.

Tuo blogaajien hyödyntäminen kuulostaa hyvälle markkinointikanavalle ja antaa myös pienemmille toimijoille mahdollisuuden laajaan näkyvyyteen. Ilmainen Ranskan matka palkinnoksi saattaa olla pieni markkinointiponnistus onnistuneesta blogista ja näkyvyydestä. Rohkeasti vain etsimään yhteistyökumppaneita!

Tunnelmallista joulunaikaa sinulle ja tsemppia lopinnäytetyöhön!
Lähetetty To, 12/08/2016 - 14:19