Henkilöbrändäys: mitä siitä tulisi tietää?

kuva

Kaikilla on henkilöbrändi, niin työ- kuin yksityiselämässä. Mutta kuinka erottaa ne toisistaan? Työ- ja henkilökohtaiselle brändille tulisi olla omat kanavansa.

 

Henkilöbrändäys on nykypäivää sosiaalisessa mediassa. Miten siis saat irti brändäyksestä juuri sen, mitä olet lähtenyt hakemaan? Alussa tärkeää on tuntea itsensä: kuka on, missä on hyvä, mitkä asiat kiinnostavat ja missä on onnistunut. Työhistorian ja työosaamisen lisäksi kannattaa tuoda esille myös sosiaalisia taitoja, kuten hyvät vuorovaikutustaidot tai luovuus. Brändi koostuu myös mielikuvista, esimerkiksi ulkonäköön ja pukeutumiseen sekä käytökseen liittyvistä asioista.

 

Miten rakennat henkilöbrändiä?

 

  • Mieti mikä on tavoitteesi

Panosta oikeasti tavoitteitasi vastaaviin asioihin, älä yritä olla joka alan asiantuntija. On hyvä valita yksi kanava, johon panostaa. Työhaussa LinkedIn toimii parhaiten.

 

  • Varmista, että brändisi vastaa totuutta

Brändinsä voi pilata, jos ei kerro osaamistaan totuudenmukaisesti ja tämä tulee ilmi esimerkiksi uudessa työpaikassa. Maine on helppo menettää, mutta vaikea saada takaisin. Sopii hyvin myös henkilöbrändäykseen.

 

  • Panosta LinkedIn-profiilin monipuolisuuteen

Sivustolla pystyy tuomaan esille taitojaan, kokemuksiaan ja saavutuksiaan monilla eri tavoin. Niihin kannattaa kaikkiin panostaa tasapuolisesti. Siellä voi olla esittelyteksti, videotervehdys, sertifikaatteja ja julkaisuja. Olisi myös hyvä pyytää suositteluja esimerkiksi kollegoilta tai entisiltä opettajilta. LinkedIn on nykyajan sähköinen käyntikortti ja CV.

 

  • Mieti, miten luot brändiä somessa

Kannattaa seurata itseään kiinnostavia ja itselleen hyödyllisiä ihmisiä ja yrityksiä. Eri alojen asiantuntijat ja headhunterit voivat näin helpommin havaita sinut ja taitosi. Voit saada näkyvyyttä esimerkiksi ottamalla kantaa alan ajankohtaisiin aiheisiin. Myös sopivilla hashtageilla voi tavoittaa lukijoita. Muista myös aktiivisesti kommentoida muiden julkaisuja.

 

  • Muista, että LinkedInissa algoritmit vaihtelevat

Algoritmien vauhdissa kannattaa pysyä saadakseen julkaisulleen mahdollisimman suuren lukijakunnan. Ainakin jossain vaiheessa pelkkä linkkien jakaminen ei riittänyt, vaan julkaisussa täytyi olla tekstiä ja linkit kommenttiosiossa, jotta se sai enemmän näkyvyyttä.

 

  • Ylläpidä LinkedIn-profiiliasi ja ole aktiivinen

Tuo esille kehittymisesi ja se, että seuraat alaa.

 

Henkilöbrändi vaatii esilläoloa

 

Nyt sitten vaan henkilöbrändiä rakentamaan! Asia ei ole helppo ainakaan minunlaiselleni ihmiselle, joka on tottunut olemaan hissukseen sosiaalisessa mediassa eikä ole aina hyvä tuomaan itseään esille. Toisaalta sosiaalisessa mediassa esiintyminen on helpompaa, koska se ei tunnu niin esillä olemiselta.

 

Mutta miten saada se tärkeä ensitönäys aktiivisempaan someen ja brändin luomiseen?

Profile picture for user Taina L
Katja L. KIRJOITTI:
Eräs Twitterissä hyvin aktiivinen entinen esimieheni kehotti minua luomaan itsestäni brändiä, kun juttelimme halustani siirtyä urallani eteenpäin konsernin sisällä. En ole osannut lähteä tällaista tekemään -ja kappas vaan! Olen edelleen jumissa vanhassa työssäni.

Olet listannut hyvin henkilöbrändäyksen vaiheet. Kuulostaa helpolta, mutta ei sitten kuitenkaan ole, kun on tällainen somessa vähän hiljaisempi tyyppi. Ensitönäys aktiivisempaan someen ja brändin luomiseen ei voi mielestäni tulla ulkoapäin. On siis löydettävä sisäinen triggeri, joka laukaisee homman käyntiin ja vapauttaa estot.

Miten sen triggerin sitten löytää, se onkin hyvä kysymys. Itsehn en ole sitä vielä löytänyt. Ehkä sen löytää juuri tuon tavoitteiden miettimisen kautta. Kun omat tavoitteet ovat kirkastuneet, voi löytää tiensä tavoitteiden saavuttamiseksi. Omat tavoitteeni ovat hiljalleen alkamassa kirkastua, joten ehkä rohkenen alkaa hiljalleen aktivoitumaan myös LinkedInin käytössä.
Lähetetty Ma, 11/19/2018 - 10:11
Juho O. KIRJOITTI:
Napakka listaus ja erittäin ajankohtainen aihe myös minulle. Näinhän se on, että LinkedIn on koko homman ydin. Siellä liittyminen oikeisiin ryhmiin eli ryhmiin, joissa tunnet olosi "kotoisaksi" eli ymmärrät keskusteluiden sisällöt pintaa syvemmältä.

Nuo suositteljiat ovat erittäin tärkeitä nykypäivänä, eihän edes kahvinkeitintä osteta, jos ei sitä ole verkossa joku suositellut. Suosittelijoiden kanssa pitäisi pitää "langat kuumina" koko ajan, eikä vain silloin, kun niitä tosissaan uuden työpaikan metsästämisessä tarvitaan. Tämän kohdan olen ainakin itse missannut ja se harmittaa vietävästi.

Itsekään en ole sieltä sosiaalisimmasta päästä veistetty, vaikka erilaisten ihmisten kanssa tulenkin mainiosti toimeen. Jotenkin vaan itsensä korostaminen ei ole meille suomalaisille ollut aikaisemmin mikään arvo, mutta milleniaaleilta se tuntuu sujuvan luontevasti.

Täytyy siis vain astua vähän mukavuusalueen ulkopuolelle ja olla esillä omien vahvuuksiensa kanssa - ja kaikilla meillähän niitä on!
Lähetetty Ke, 11/21/2018 - 15:22