- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja

Meillä Kopiostossa on lyhyessä ajassa otettu käyttöön uusia viestintäkanavia. Tarkoituksenani onkin selventää Kopiostossa tällä hetkellä kahden tasavahvan viestintävälineen intran ja Yammerin välistä eroa eli kumpaa kanavaa käytetään missäkin tilanteessa.
Taustaa
Kopiostossa kuten varmasti monessa muussakin yrityksessä intra on viestintäkanavana perinteinen ja vakiinnuttanut asemansa. Noin puoli vuotta sitten Kopioston intra sai rinnalleen vahvan kilpailijan Yammerista. Selkeästi intra ja Yammer jakavat käyttäjiä. Tuntuu siltä, että vanhempi väki kannattaa intraa ja uudempi sukupolvi seisoo Yammerin takana. Yammer kieltämättä muistuttaa toiminnallisuudeltaan Facebookia. Kopioston intra vaihdettiin noin vuosi sitten uudelle helppokäyttöisemmälle alustalle, jonka myötä sen suosio on vahvistunut entisestään sekä uusien että vanhojen käyttäjien keskuudessa.
Intran ja Yammerin käyttö
Itse kallistun ennemmin intran suuntaan, kun on kyse virallisista ohjeista ja tiedotteista. Yammer taipuu paremmin juuri sen ”facebookmaisen” toiminnallisuuden vuoksi keskustelevaan ja osallistavaan viestintään. Sinne viedyt tärkeät ohjeet ja tiedotteet tuntuvat hukkuvan jatkuvasti päivittyvän uutisvirran syövereihin ennen kuin kukaan on niitä edes huomannut. Intrassa tieto pysyy tukevammin paikoillaan, koska intrassa ainut elävä ja jatkuvasti päivittyvä osio on uutiset.
Lopputulos
Ehkä edellä kuvattu juuri luo intran ja Yammerin välille eron. Intrassa julkaistaan pysyvämmät ohjeet, asiat, joista ei tarvitse keskustella sekä sellaiset ilmoitusasiat, jotka koskevat kaikkia. Yammerin kautta puolestaan hoidetaan keskustelut, juoksevat työasiat ja pienemmän mittakaavan ilmoitusasiat tai sellaiset, jotka koskevat vain osaa henkilöstöstä. Intraa ja Yammeria ei siis tarvitse asettaa vastakkain vaan molemmat mahtuvat rinnakkain sisäisen viestinnän sateenvarjon alle – oikein käytettyinä!
Vähemmän on enemmän?
Digiviestinnän kehittämishankkeeni aiheena on tutkia Kopiosto ry:n viestintäkanavia ja analysoida niiden tarpeellisuutta. Kopiostossa on lyhyessä ajassa otettu käyttöön uusia viestintäkanavia ja vanhoja on päivitetty. Näihin kanaviin kuuluvat mm. intra, Yammer, Skype, sähköposti ja puhelin. Nyt henkilöstön keskuudessa onkin sekaannusta siitä, mitä viestintäkanavaa missäkin tilanteessa tulisi käyttää.
Tavoitteenani on
-
selkiyttää Kopiosto ry:n viestintäkanavien käyttöä
-
pohtia tarvitaanko kaikkia kanavia vai voitaisiinko jostakin luopua
-
tuottaa selkokielinen ohjeistus henkilöstölle viestintäkanavien käytöstä.
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja